Weiss i Bach – Kolacja Mistrzów – 16 kwietnia 2011
Towarzystwo Bachowskie w Toruniu
zaprasza na koncert z cyklu
Akademia Cichej Muzyki
WEISS i BACH – Kolacja mistrzów
W 1739 roku spotkania z lipskim kantorem zażyczył sobie największy lutnista swoich czasów (i kompozytor utworów na lutnię), a jednocześnie najlepiej opłacany muzyk Europy – Sylvius Leopold Weiss. Obaj panowie znaleźli sporo wspólnych tematów. Odbyli też rodzaj muzycznego pojedynku, który w oczach potomnych pozostał nierozstrzygnięty. Nawiązaniem do tego spotkania będzie koncert, który odbędzie się
16 kwietnia 2011
o godz. 17.00
w Kamienicy pod Gwiazdą
Utwory Weissa grać będzie na lutni
prof. Jerzy Żak
Na klawikordzie, dzieła Bacha grać będzie
Sławomir Zubrzycki
Jak zwykle koncert poprowadzi oraz muzyczne niuanse w muzyce dawnych mistrzów wyjaśni
Piotr Orawski
z Programu Drugiego Polskiego Radia
Wstęp wolny.
Uwaga! Ze względu na rozmiary sali liczba miejsc jest ograniczona.
CIEKAWOSTKI
Silvius Leopold Weiss wywodzi się z Grodkowa k. Opola, co historycy niedawno odkryli. Spuścizna mistrza lutni, rozproszona po dworach Europy jest dziś odkrywana na nowo. Utwory Weissa stanowią już żelazny repertuar największych lutnistów.
Uczestnicy będą mieli okazję wysłuchać fragmentów niezwykle rzadko grywanej wspólnej kompozycji Bacha i Weissa.
Sławomir Zubrzycki przywiezie do Torunia swój klawikord – ze względu na delikatność dźwięku instrument niezwykle rzadko wykorzystywany na salach koncertowych. Co ciekawe – klawikord uważany jest za „pradziada” fortepianu, jest też jedynym instrumentem klawiszowym, na którym można zagrać vibrato. .
Klawikord był ulubionym, domowym instrumentem Jana Sebastiana Bacha. Instrument Sławomira Zubrzyckiego pochodzi to wierna kopia klawikordu Johanna Sielbermanna z1775 roku
PROGRAM
Silvius Leopold WEISS (1687-1750)
SONATA d-moll, SC-35 (po 1739), lutnia solo
Allemande Adagio
Courante
Paÿsanne
Sarabande Adagio
Menuet
Allegro
Johann Sebastian BACH (1685-1750)
6 Preludiów BWV 933-938
Toccata e-moll BWV 914
Toccata c-moll BWV 911
S. L. WEISS / J. S. BACH – wspólna kompozycja
SUITA /TRIO A-dur na lutnię obligato i instrument klawiszowy
W katalogu Weissa: SC-47 – Suonata del Sigre S. L. Weißs, na lutnię solo
W katalogu Bacha: bwv 1025 – Trio A-dur, na klawesyn obligato i skrzypce
Rekonstrukcja wg tabulatury (Drezno, Sächsische Landesbibliothek, Mus. 2841-V-1, N° 22) i głosu nazwanego „Cembalo” (Staatsbibliothek zu Berlin Preußischer Kulturbesitz, Mus. ms. Bach P 226)
(wybrane części)
Fantasia
Rondeau
O artystach
Jerzy ŻAK Początkowo grał na gitarze klasycznej – studiował pod kier. new balance pas cher A. Kowalczyka w Łódzi (dyplom 1979) oraz J. bottes ugg pas cher Tomasa w Alicante, Hiszpania, 1980-81. Od 1983 specjalizuje się w muzyce dawnej grając na historycznych instrumentach szarpanych – lutni, teorbie i gitarze XIX-wiecznej. Studiował w Londynie pod kierunkiem Ch. Wilsona, T. Crawforda, D. Poulton, A. Bailesa, N. Northa i innych. W 1983 roku zdobył I nagrodę podczas konkursu muzyki dawnej w Manchester. new balance avis Występował we wszystkich ważniejszych salach koncertowych w Polsce, w większości krajów europejskich i w Kanadzie. Towarzyszył znanym solistom, jak B. Hofmann, P. Kusiewicz, R. Wistreich, A. Manze, O. adidas ultra boost Pasiecznik, A. King i inni. W Warszawskiej Operze Kameralnej był lutnistą i kierownikiem muzycznym produkcji barokowych (Monteverdi, Merula, Pękiel, Blow). W 1993 założył własny zespół – Kleine Cammer-Musique, specjalizujący się w repertuarze muzycznym sasko-polskiego dworu w Dreźnie i w Warszawie w I poł. new balance running XVIII wieku. Dla Acte Préalable nagrał trzy płyty CD – solową z muzyką S.L. Weissa, oratorium A. Scarlattiego (kierownictwo, nominowana do nagrody «Fryderyk 2001») oraz kantaty kameralne A. Cestiego (z sopranistą Jackiem Laszczowskim). nike air max flyknit ultra 2.0 new balance 2017 W 2001 zorganizował «I Międzynarodowy Festiwal im. S.L. Weissa we Wrocławiu». Popularyzacją muzyki lutniowej S.L. Weissa (1687-1750) zajmuje się nieprzerwanie, obecnie jako kierownik artystyczny festiwalu jego imienia w Grodkowie na Dolnym Śląsku, gdzie kompozytor urodził się. Uczył podczas letnich kursów muzyki dawnej w Wilanowie i gitarowych w Szczawnie-Zdroju. Od 1993 prowadzi klasę lutni w Akademii Muzycznej w Krakowie. Sławomir ZUBRZYCKI – pianista i kompozytor; ur.w Krakowie. W 1988 ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudzińskiego. Uczestniczył w mistrzowskich kursach interpretacji prowadzonych przez Wiktora Mierżanowa, Włodzimierza Obidowicza, Michaela Lewina, Jerome Lowenthala i Johanna Sonnleitnera (klawesyn). ugg australia classic W latach 1990-91 był stypendystą Fundacji Fulbrighta i studiował grę na fortepianie w The Boston Conservatory of Music w Stanach Zjednoczonych pod kierunkiem Janice Weber. W 1987 został laureatem Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Koncertował jako solista (m.in. new balance soldes z Orkiestrą Polskiego Radia w Krakowie, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Capellą Cracoviensis, Toruńską Orkiestrą Kameralną) oraz jako kameralista z Kwartetem Olgi Szwajgier, którego jest członkiem, a także z Gwendolin Bradley, Jadwigą Gadulanką, Andrzejem Hiolskim i Jeffreyem Nadelem w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Austrii i na Ukrainie. Brał udział w wielu festiwalach, m.in. Poznańskiej Wiośnie Muzycznej Dniach Muzyki Kompozytorów Krakowskich Muzyka w Starym Krakowie Audio-Art w Krakowie, Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Konfrontacjach Chopinowskich w Antoninie, Fest der Kontinente w Berlinie, Visiting Artist Series w Berklee College of Music, Kolory Polski, Turning Sounds w Kolonii i Warszawie.