Relacja ze spotkania: „Symbolika krzyża w kantacie BWV 4”
Profesor Krzysztof Szatrawski po krótkiej autoprezentacji wprowadził nas w świat młodego Jana Sebastiana i klimat epoki. Nasz gość okazał się przyjaznym, niezwykle kompetentnym pasjonatem, którego żywiołem były dźwięki, analiza partytury, warsztat muzyczny i odniesienia teologiczne kantaty. Bez problemu w przystępny sposób przekonał słuchaczy o wyjątkowości czwartej kantaty, której zresztą wysłuchaliśmy w różnych interpretacjach.
A krzyż? No cóż, pokazał nam jego znaki czynione poprzez gwałtowne i charakterystyczne zmiany wysokości tonów – to rzecz spotykana. Ale oprócz tego uprawdopodobnił nam hipotezę znaku krzyża zawartego w strukturze utworu, który oprócz wstępnej sinfonii składa się z siedmiu wierszy wokalnych.
· Sinfonia
– – – – chorał · Verse I: „Christ lag in Todes Banden)”
– – duet · Verse II: „Den Tod niemand zwingen kunnt” („Nobody could overcome death”)
– solo · Verse III: „Jesus Christus, Gottes Sohn” („Jesus Christ, Son of God”)
– – – – – chorał · Verse IV: „Es war ein wunderlicher Krieg” („There was a wondrous war”)
– solo · Verse V: „Hier ist das rechte Osterlamm” („Here is the true Easter Lamb”)
– – duet · Verse VI: „So feiern wir das hohe Fest” („So we celebrate the high feast”)
– – – – chorał · Verse VII: „Wir essen und leben wohl” („We eat and live well”)
ZAPRASZAMY NA KONCERT (wyjątkowo) W SOBOTĘ, 12 KWIETNIA W RATUSZU STAROMIEJSKIM.
◊ Fotorelacja: