logo

Maria Erdmann na klawikordzie • Będzie bardzo cicho

Klawikord, protoplasta klawesynu, gościł już na koncertach festiwalu Towarzystwa Bachowskiego. To instrument salonowy, niezbyt głośny, ale pozwala panować nad dźwiękiem.

Repertuar, jaki zaproponuje wykonawczyni, Maria Erdmann, skutecznie nakłoni widownię do skupienia. Artystka, znana jest bowiem nie tylko z kunsztu wykonawczego, ale i zainteresowań muzyką tradycyjną. Takie badania owocują zwykle pięknem wynikającym z ducha czasów, w jakich powstaje, a więc autentyzmem.

Towarzystwo Bachowskie po raz kolejny zaprasza na nagranie publiczność. Koncert odbędzie się oczywiście z zachowaniem COVID-owych zasad bezpieczeństwa. Zapraszamy na nagranie w niedzielę, 4 października 2020 o godz. 17:00 po rejestracji swojej fizycznej obecności za pomocą formularza zgłoszeniowego, do którego link znajduje się poniżej:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfEAsWtWkIts9vCnTCVvCyTWCxRjby6xAhrlAAn2TTTTvSiSQ/viewform
W sprawie rezerwacji można także pisać na adres: rezerwacje@js-bach.pl
Dwa tygodnie później zaś, w niedzielę 18 października od godziny 17.00 Towarzystwo Bachowskie rozpocznie retransmisję tego koncertu na stronie www.js-bach.pl

 

„Między fantazją, a polonezem”

 

Wykonawca: Maria Erdmann

 

Repertuar: Johann Sebastian Bach, Carl Philipp Emanuel Bach, Wilhelm Friedemann Bach, Johann Gottlieb Goldberg, polonica muzyczne

Słowo: Jakub Burzyński

Termin: niedziela 4 października 2020 godz. 17:00 – koncert rejestrowany z publicznością
Miejsce: Ratusz Staromiejski w Toruniu (Sala Mieszczańska)
Wstęp wolny

 

Niedziela 18 października 2020 godz. 17:00 – retransmisja koncertu w sieci.

 

Program koncertu
Maria Erdman – klawikord (Joseph Gottfried Horn, 1788 – kopia Martin Kather, 2010)
„Między fantazją, a polonezem”

 

1. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Fantasie „duobus subiectis” BWV 917
2. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Fantasie über ein Rondo BWV 918
3. Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) Fantasia. Allegro moderato Wq 63/3, H 75 („18 Probestücke in Sechs Sonaten”, 1753)
4. Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) L’Auguste: Polonoise (“23 Pièces characteristiques” Wq 117/22; H 122)
5. Johann Gottlieb Goldberg (1727-1756) Polonezy F-dur i d-moll („24 Polonaisen in allen Tonarten”)
6. Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784) Polonez D-dur („12 Polonoisen für Pianoforte” F. 12)
7. Aria 70 Capricio ze zbioru „Arie z różnych autorów zebrane anno 1768” (rkp nr 26 z
Klasztoru Klarysek w Starym Sączu)
8. Polonez Es-dur ze zbioru Anny Marii Saskiej (rpk. Sächsische Landesbibliothek,
Dresden, Ms II T/1,1)
9. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Fantasia chromatica BWV 903

 

 

O wykonawcy:

 

     Maria Erdman – organistka i teoretyk muzyki. Ukończyła Akademię Muzyczną im.
Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz studia podyplomowe w Conservatorium van Amsterdam pod kierunkiem prof. Menno van Delfta (klawikord) i prof. Pietera van Dijka (organy).

Występuje z koncertami na festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą, jako solistka i kameralistka. Działalność muzyka-wykonawcy łączy z pracą teoretyka, opracowującego źródła repertuaru polskiego oraz publikacje podejmujące zagadnienia wykonawstwa muzyki dawnej.

W roku 2006 zarejestrowała pierwsze w Polsce nagranie na klawikordzie, zrealizowane w wydawnictwie „Acte Préalable” i zawierające „Arie z różnych Autorów zebranych z kancjonału S.S. Klarysek w Starym Sączu z 1768 roku. W 2012 nagrała organowe utwory Feliksa Nowowiejskiego na organach Katedry w Olsztynie, na płycie wydanej przez niemieckie wydawnictwo „Musicom”.

Współpracuje z poznańskim zespołem „Musica Maxima”, założonym z inicjatywy prof. dr hab. Aliny Mądry i działającym w ramach Stowarzyszenia „Musica Patria”.

Prowadzi jako kierownik muzyczny prawykonania nowo odkrywanych muzykaliów, między innymi dzieł Franciszka Ścigalskiego i J. Paszkiewicza, którego Requiem zarejestrowała z zespołem na płycie w roku 2018. Występuje z muzykami specjalizującymi się w dawnym repertuarze – Karoliną Zych, Justyną Młynarczyk oraz Pawłem Iwaszkiewiczem i Orkiestrą Czasów Zarazy. Chętnie angażuje się w projekty z pogranicza muzyki dawnej i tradycyjnej. Owocem takiej inspiracji jest nagranie improwizacji klawikordowych na płycie „Pieśni do Świętych Pańskich” z 2011 roku oraz współpraca z Witkiem Brodą i Kapelą Brodów. Od roku 2016 realizuje „Psałterz na
psałterz polski” Mikołaja Gomółki z Adamem Strugiem i zespołem „Monodia Polska”, w stylistyce łączącej wykonawstwo tradycyjne z wokalną polifonią Renesansu.

Maria Erdman uczy gry na klawikordzie w Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi
klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Współpracuje z Krajowym Funduszem na Rzecz Dzieci. Jest wykładowcą Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie.

Dziękujemy mecenasom koncertu: