logo

Bo wirtuoz robi co chce ♦ POŻAR NUT ♦ 23 września o godzinie 17-tej

Francuski styl w muzyce barokowej oznacza szczególne zamiłowanie twórców do ornamentacji linii melodycznej, komplikowania narracji i brzmień. Ta skłonność wymusza wirtuozerię. Tym tropem podąża Dorota Zimna, klawesynistka, pedagog, muzyk. I czyni to z pasją.


VIII Festiwal Cichej Muzyki

Tytuł: POŻAR NUT. Klawesyn dla zaawansowanych.

Repertuar: francuscy wirtuozi muzyki dawnej

Wykonawca: Dorota Zimna – klawesyn

Słowo: Jakub Burzyński

Termin: niedziela, 23 września, godz. 17.00

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu

Wstęp wolny.

Dorota Zimna, ceniona i nagradzana klawesynistka oraz badaczka muzyki dawnej, zaprezentuje utwory głównie francuskich wirtuozów XVII i XVIII wieku. Wybrała je, bo „łączy te utwory wirtuozostwo i swoboda, improwizacyjność.”

DOROTA ZIMNA, doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka (2015). Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz (dyplom z wyróżnieniem) i Podyplomowych Studiów Instrumentalistyki w tej samej uczelni. Od 2005 jest wykładowcą w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Uczestniczyła w klawesynowych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez
Christine Schornsheim, Nicolasa Parle’a, Marka Krolla, Liliannę Stawarz, Monikę Raczyńską oraz w licznych kursach dla zespołów muzyki dawnej
W latach 2004-2005 była koordynatorem projektu naukowo-badawczego Zapomniane dziedzictwo, mającego na celu digitalizację i rekonstrukcję zapomnianych dzieł znajdujących się w polskich archiwach kościelnych. W 2008 roku uczestniczyła w pracach nad publikacją nutową Polska muzyka klawiszowa. Z Wydawnictwa Józefa Elsnera, na klawesyn lub fortepian pod redakcją Urszuli Bartkiewicz. W 2016 roku ukazała się jej książka Wariantywność Obsady w twórczości instrumentalnej François Couperina. Obsada a brzmienie utworu, wraz z płytą François Couperin – Compositeur Royal. Jako członek zespołu Intemperata nagrała utwory A. Jarzębskiego, M. Mielczewskiego, S.S. Szarzyńskiego, które znalazły się na płycie Gościniec/Alta Via wydanej w 2018 roku.
Występuje jako solistka i kameralistka. Brała udział w koncertach w Polsce, Niemczech, Włoszech, Belgii i na Ukrainie. Od 2009 roku koncertuje z zespołem Laboratoire de la Musique, z którym zdobyła III Nagrodę w V Międzynarodowym Konkursie im. Maurizio Pratoli w L’Aquila (Włochy 2015), I Nagrodę w konkursie odbywającym się podczas XII Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy (2011) oraz II nagrodę i Nagrodę Publiczności w XI Międzynarodowym Konkursie im. Biagio Mariniego w Neuburgu nad Dunajem (Niemcy 2010). Współpracuje z wieloma zespołami i orkiestrami, m.in. z zespołem Intemperata oraz orkiestrą kameralną Capella Bydgostiensis.
Jest wykładowcą oraz członkiem biura organizacyjnego Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie i Dni Muzyki Dawnej w Bydgoszczy, klawesynistą-korepetytorem Internationale Sommerakademie für Alte Musik w Benrath (Niemcy), od 2018 roku prezesem stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej.


PROGRAM

Louis-Nicolas Clérambault (1676-1749) – 1er Livre de pièces de clavecin: Prélude c-mineur
Giovanni Benedetto Platti (1697-1763) – Sonata c-moll IP 109, op.4 nr 2 Fantasia. Allegro, Adagio, Allegro, Allegro
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) – Fantasia C-dur Wq 59/6, H.284
Clérambault, Louis-Nicolas (1676-1749) – 1er Livre de pièces de clavecin: Prélude C-majeur
Joseph-Nicolas-Pancrace Royer (1705-1755) – 1er Livre de pièces de clavecin: La Marche des Scythes c-mineur
Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784) – Fantasia c-moll F.21