logo

Pożar ugaszony. Oto zdjęcia.

Opublikowane 27.09.2018 r.

Kaskadę dźwięków przy pełnej sali (Dziękujemy!) wydobyła z kameralnego instrumentu DOROTA ZIMNA.

Sfotografował: Marek Krupecki

Bo wirtuoz robi co chce ♦ POŻAR NUT ♦ 23 września o godzinie 17-tej

Opublikowane 07.09.2018 r.

Francuski styl w muzyce barokowej oznacza szczególne zamiłowanie twórców do ornamentacji linii melodycznej, komplikowania narracji i brzmień. Ta skłonność wymusza wirtuozerię. Tym tropem podąża Dorota Zimna, klawesynistka, pedagog, muzyk. I czyni to z pasją.


VIII Festiwal Cichej Muzyki

Tytuł: POŻAR NUT. Klawesyn dla zaawansowanych.

Repertuar: francuscy wirtuozi muzyki dawnej

Wykonawca: Dorota Zimna – klawesyn

Słowo: Jakub Burzyński

Termin: niedziela, 23 września, godz. 17.00

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu

Wstęp wolny.

Dorota Zimna, ceniona i nagradzana klawesynistka oraz badaczka muzyki dawnej, zaprezentuje utwory głównie francuskich wirtuozów XVII i XVIII wieku. Wybrała je, bo „łączy te utwory wirtuozostwo i swoboda, improwizacyjność.”

DOROTA ZIMNA, doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka (2015). Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz (dyplom z wyróżnieniem) i Podyplomowych Studiów Instrumentalistyki w tej samej uczelni. Od 2005 jest wykładowcą w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Uczestniczyła w klawesynowych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez
Christine Schornsheim, Nicolasa Parle’a, Marka Krolla, Liliannę Stawarz, Monikę Raczyńską oraz w licznych kursach dla zespołów muzyki dawnej
W latach 2004-2005 była koordynatorem projektu naukowo-badawczego Zapomniane dziedzictwo, mającego na celu digitalizację i rekonstrukcję zapomnianych dzieł znajdujących się w polskich archiwach kościelnych. W 2008 roku uczestniczyła w pracach nad publikacją nutową Polska muzyka klawiszowa. Z Wydawnictwa Józefa Elsnera, na klawesyn lub fortepian pod redakcją Urszuli Bartkiewicz. W 2016 roku ukazała się jej książka Wariantywność Obsady w twórczości instrumentalnej François Couperina. Obsada a brzmienie utworu, wraz z płytą François Couperin – Compositeur Royal. Jako członek zespołu Intemperata nagrała utwory A. Jarzębskiego, M. Mielczewskiego, S.S. Szarzyńskiego, które znalazły się na płycie Gościniec/Alta Via wydanej w 2018 roku.
Występuje jako solistka i kameralistka. Brała udział w koncertach w Polsce, Niemczech, Włoszech, Belgii i na Ukrainie. Od 2009 roku koncertuje z zespołem Laboratoire de la Musique, z którym zdobyła III Nagrodę w V Międzynarodowym Konkursie im. Maurizio Pratoli w L’Aquila (Włochy 2015), I Nagrodę w konkursie odbywającym się podczas XII Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy (2011) oraz II nagrodę i Nagrodę Publiczności w XI Międzynarodowym Konkursie im. Biagio Mariniego w Neuburgu nad Dunajem (Niemcy 2010). Współpracuje z wieloma zespołami i orkiestrami, m.in. z zespołem Intemperata oraz orkiestrą kameralną Capella Bydgostiensis.
Jest wykładowcą oraz członkiem biura organizacyjnego Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie i Dni Muzyki Dawnej w Bydgoszczy, klawesynistą-korepetytorem Internationale Sommerakademie für Alte Musik w Benrath (Niemcy), od 2018 roku prezesem stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej.


PROGRAM

Louis-Nicolas Clérambault (1676-1749) – 1er Livre de pièces de clavecin: Prélude c-mineur
Giovanni Benedetto Platti (1697-1763) – Sonata c-moll IP 109, op.4 nr 2 Fantasia. Allegro, Adagio, Allegro, Allegro
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) – Fantasia C-dur Wq 59/6, H.284
Clérambault, Louis-Nicolas (1676-1749) – 1er Livre de pièces de clavecin: Prélude C-majeur
Joseph-Nicolas-Pancrace Royer (1705-1755) – 1er Livre de pièces de clavecin: La Marche des Scythes c-mineur
Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784) – Fantasia c-moll F.21

 

Wiosenny recytatyw Jakuba Burzyńskiego

Opublikowane 06.09.2018 r.

W niedzielę, 23 września 2018 po raz pierwszy spotkamy się po wakacjach na kolejnym koncercie VIII Festiwalu Cichej Muzyki.

Ale najpierw wspomnienie majowego recytatywu Jakuba Burzyńskiego, którego dotąd nie podejrzewaliśmy o zamiłowanie do horroru.

Zarejestrował p. Marek Krupecki.

Ludyczna muzyka w… obiektywach

Opublikowane 06.09.2018 r.

Tak widziała czerwcową odsłonę naszego festiwalu p. Kinga Macak.

 

A takimi impresjami podzielił się p. Marek Krupecki.

w maju: KONFLIKT POKOLEŃ, CZYLI POJEDYNEK PRZYJACIÓŁ

Opublikowane 15.05.2018 r.

W ostatnią niedzielę maja zapraszamy na koncert pt.

B A S S E S ♦ D I V E R S E S

 

Od lewej: Christian Zincke, Dorota Zimna, Ewa Witczak

Od lewej: Christian Zincke, Dorota Zimna, Ewa Witczak

 

WykonawcyChristian Zincke – viola da gamba, Ewa Witczak -wiolonczela barokowa, viola da gamba, Dorota Zimna – klawesyn.

Program: barokowa muzyka francuska i niemiecka, którą skomponowali Carl Friedrich Abel (1723 – 1787), Jean-Baptiste Barrière (1707 – 1747), Johannes Schenck (1660 – po 1712), Marin Marais (1756 – 1728), Georg Philipp Telemann (1681 – 1767).

Słowo: Jakub Burzyński

Termin: 27 maja 2018, godzina 17.00

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu

Wstęp wolny.

Dorota Zimna:

„Wiolonczela i viola da gamba to niekwestionowane królowe smyczkowego basso continuo epoki baroku. Każda z nich zdobyła ogromną sławę również jako instrument solowy, jednakże popularnością cieszyły się – przynajmniej początkowo – w innych ośrodkach. Viola da gamba królowała na dworach angielskich oraz francuskich, podczas gdy we Włoszech prym wiodła wiolonczela. Dzięki delikatnemu i zmysłowemu dźwiękowi viola da gamba idealnie nadawała się do kameralnych, dworskich koncertów. Jednakże z czasem to, co było jej atutem, stało się niejako wadą. Na przełomie XVIII i XIX wieku została wyparta przez głośniejszą i bardziej wirtuozowską wiolonczelę, która już od początku XVIII wieku z impetem wdzierała się na (nie tylko francuskie) salony oraz sale koncertowe, gdzie pozostała po dziś dzień.

Był taki moment w historii muzyki, kiedy oba te instrumenty współistniały. Pisano nawet duety wykorzystujące violę da gamba i wiolonczelę jednocześnie. Ta swoista unia basowego brzmienia stanowić będzie idiom koncertu „Basses diverses”. Poza ukazaniem znaczących różnic w brzmieniu tych dwóch nstrumentów zaprezentowane zostaną utwory, w których wiolonczela i gamba fantastycznie współpracują tworząc niepowtarzalne brzmienie.

Podczas koncertu usłyszeć będzie można wyjątkowych wykonawców, wykładowców Katedry Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej bydgoskiej Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego.

Szczegółowy program koncertu:

• Carl Friedrich Abel (1723 – 1787) – Duetto na violę da gamba i wiolonczelę D-dur

Allegro

Rondou. Tempo di Menuet

• Johannes Schenck (1660 – po 1712) – Scherzi Musicali op. 6: Suite VI a-moll

Preludium

Tempo di Passagalio

• Jean-Baptiste Barrière (1707 – 1747) – Sonates pour la violoncelle, Livre II: Sonata III d-moll

Adagio

Allegro.Allemanda

Aria

Minuetto

• Georg Philipp Telemann (1681 – 1767) – Essercizii Musici: Trio Sonata G-dur TWV 42:G6

Andante

Allegro

Largo

Presto

• Marin Marais (1756 – 1728) – Pièces de viole, Livre V: Suite e-moll

Le Tableau de l’Opération de la Taille

Le Releveilles

• Marin Marais (1756 – 1728) – Pièces a une et a deux violes, Livre I: Suite G-dur

Prelude

Gavotte en Rondeau

Sarabande

Chaconne