logo

Zapraszamy na Wielki Finał X festiwalu Cichej Muzyki

DO ŚPIEWANIA I GRANIA – muzyka na warszawskim dworze Wazów

Po pięciu koncertach X Festiwalu Cichej Muzyki nadszedł czas na Wielki Finał.

Towarzystwo Bachowskie zaprezentuje w niedzielę, 20 grudnia, muzykę, która rozbrzmiewała na warszawskim dworze Wazów. Jakub Burzyński, który od lat prowadzi koncerty Towarzystwa, wystąpi także w roli dyrygenta Zespołu Muzyki Dawnej „La Tempesta”, którego jest założycielem.

 

„Program koncertu poświęcony jest muzyce dwóch kompozytorów związanych z dworem królewskim Wazów w Warszawie w XVII wieku. Szczególnym walorem programu jest ukazanie przenikania się pierwiastka wokalnego i instrumentalnego – zaprezentowane zostaną antyfony Giovanniego Francesco Anerio (1569-1630) oraz powstałe na ich podstawie sonaty skrzypcowe Aldebrando Subissatiego (1606-1677). Takie wzajemne przenikanie w owym czasie jest rzeczą powszechnie wiadomą, lecz mało jest znanych tak wartościowych przykładów muzycznych na to zjawisko. W programie koncertu utwory przedstawione zostaną parami – po poszczególnych antyfonach Aneria następować będą ich swobodne opracowania skrzypcowe Subissatiego.”

PER CANTARE E SONARE.

Muzyczne inspiracje na dworze Wazów.

 

Wykonawca: Zespół Muzyki Dawnej „La Tempesta” w składzie:

Ludmiła Piestrak – skrzypce
Julita Mirosławska – sopran
Marcin Gadaliński – kontratenor
Krzysztof Chalimoniuk – bas
Michał Janczak – bas
Witold Wilgos – chitarone
Barbara Świderska – pozytyw
Jakub Burzyński – dyrygent

Repertuar: antyfony Giovanniego Francesco Anerio i sonaty skrzypcowe Aldebrando Subissatiego, Mikołaj Zieleński

Słowo: Jakub Burzyński

Termin retransmisji koncertu w sieci: niedziela, 20 grudnia 2020, godz. 17.00

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu

Wstęp wolny na strony retransmisji:

https://www.js-bach.pl/aktualnosci/

https://www.facebook.com/towarzystwo.bachowskie/

https://www.youtube.com/channel/UC9iRjwrlvMcqe0CfBRTNlTg

 

Program koncertu:

GIOVANNI FRANCESCO ANERIO: Crucis vox
ALDEBRANDO SUBISSATI: Sonata XII
GIOVANNI FRANCESCO ANERIO: Bonum certamen
ALDEBRANDO SUBISSATI: Sonata XI
GIOVANNI FRANCESCO ANERIO: Domine ostende
ALDEBRANDO SUBISSATI: Sonata XVI
GIOVANNI FRANCESCO ANERIO: Domine mi Rex
ALDEBRANDO SUBISSATI: Sonata XIII
GIOVANNI FRANCESCO ANERIO: Nativitas gloriosae
ALDEBRANDO SUBISSATI: Sonata V
GIOVANNI FRANCESCO ANERIO: Orietur sicus sol
ALDEBRANDO SUBISSATI: Sonata XVIII
GIOVANNI FRANCESCO ANERIO: Exortum est
ALDEBRANDO SUBISSATI: Sonata XIV
GIOVANNI FRANCESCO ANERIO: Sacra spirat
ALDEBRANDO SUBISSATI: X
GIOVANNI FRANCESCO ANERIO: Si manseritis
ALDEBRANDO SUBISSATI: Sonata VII
MIKOŁAJ ZIELEŃSKI: Laetentur caeli

 

O wykonawcach:

LA TEMPESTA to jeden z czołowych polskich zespołów muzyki dawnej, założony w 1998 roku w Warszawie przez Jakuba Burzyńskiego. Wykonuje muzykę renesansu, baroku, klasycyzmu i romantyzmu w nurcie wykonawstwa historycznie poinformowanego.

Ma w repertuarze m.in. dzieła Josquina, Palestriny, Monteverdiego, Schütza, Carissimiego, Stradelli, Vivaldiego, Bacha, Haendla, Haydna oraz plejady kompozytorów polskich. Zespół występuje w głównych salach koncertowych oraz na festiwalach w kraju (Wratislavia Cantans, Gaude Mater, Viva il Canto, Filharmonia Narodowa, NOSPR, Filharmonia Śląska i in.) i za granicą (Roma Festival Barocco, Internationales H.I.F. Biber Festival Wien, Tage für Alte Musik Berlin i in.) z artystami takimi, jak Jeremy West, Doron Sherwin, Gustavo Gargiulo, Michaela Koudelková, Marek Toporowski, Julita Mirosławska, Joanna Motulewicz, Wojciech Parchem, Aleksander Kunach czy Artur Janda.

Współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Operą na Zamku w Szczecinie podczas wystawienia The Fairy Queen H. Purcella w reżyserii Michała Znanieckiego. Dokonał ponad dwudziestu nagrań CD dla wytwórni Divox, Arts, Bis, Dux, Musicon, w tym serię albumów poświęconych muzyce archiwum klasztoru na Jasnej Górze oraz kompozycjom Mikołaja Zieleńskiego. Debiutancka płyta zespołu Vespers of Sorrow okrzyknięta została Nagraniem Roku brytyjskiego portalu Music Web International, a jej fragmenty użyte jako ścieżka dźwiękowa francuskiego filmu Divines (2016) nagrodzonego Camera d’Or na festiwalu filmowym w Cannes. W 2019 roku zespół został nominowany do nagrody OPUS KLASSIK za album Rosarium Virginis Mariae z muzyką Mikołaja Zieleńskiego w trzech kategoriach: Zespół Roku, Dyrygent Roku oraz Muzyka Chóralna. W roku 2020 La Tempesta dokonała nagrań przykładów muzycznych do filmu dokumentalnego MIKOŁAJ ZIELEŃSKI: dyskretny urok polichóralności oraz dokonał pierwszego polskiego nagrania oratorium Mesjasz na instrumentach z epoki.

15 XI • Klawesyn jest królem instrumentów barokowych • Paulina Tkaczyk

Kolejne spotkanie z cichą muzyką będzie zapewne głośniejsze, bowiem klawesyn jest instrumentem strunowym i potrafi zapełnić muzyką Salę Mieszczańską ratusza. Paulina Tkaczyk zagra w niedzielę muzykę barokową z Francji i Niemiec i udowodni, że w tamtym czasie klawesyn był najważniejszym instrumentem wykonawców tzw. muzyki wysokiej.

 

Towarzystwo Bachowskie dokona nagrania recitalu w Ratuszu Staromiejski w Toruniu w niedzielę, 8 listopada 2020. Niestety COVID-19 uniemożliwił nam zaproszenie publiczności.

 

Tydzień później zaś, w niedzielę 15 listopada od godziny 17.00 Towarzystwo Bachowskie rozpocznie retransmisję tego koncertu:

 

 

oraz na stronach:

https://www.youtube.com/channel/UC9iRjwrlvMcqe0CfBRTNlTg

 www.js-bach.pl

 i na profilu Facebook.

 

Klawesyn – król instrumentów barokowych

 

 

Wykonawca: Paulina Tkaczyk – klawesyn

Repertuar: Jacques Duphly, Christlieb Siegmund Binder, Joseph-Nicolas-Pancrace Royer

Słowo: Jakub Burzyński

Termin: niedziela 8 listopada 2020 godz. 17:00 – koncert rejestrowany z publicznością

Miejsce: Ratusz Staromiejski w Toruniu (Sala Mieszczańska)

Wstęp wolny

 

Niedziela 15 października 2020 godz. 17:00 – retransmisja koncertu w sieci.

 

Program koncertu:

1) Jacques Duphly (1715-1755) – „La Pothoüin” Quatrième Livre

2) Jacques Duphly – „Chaconne F-dur” Troisième Livre

3) Christlieb Siegmund Binder (1723-1789) – Sonata a-moll nr V op.1:
– Grave- Allegro
– Un poco Adagio e grazioso
– Allegro assai e scherzando

4) Joseph-Nicolas-Pancrace Royer (1705-1755) – „Le Vertigo” Premier Livre

5) Joseph-Nicolas-Pancrace Royer – „La Marche des Scythes” Premier Livre

 

O wykonawczyni:

 

PAULINA TKACZYK – klawesyn i flet traverso.
Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu Prof. Bogumiły Gizbert-Studnickiej oraz Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie klawesynu i pianoforte Prof. Roberta Hilla (dyplomy z wyróżnieniem). Ukończyła również studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium w klasie klawesynu Prof. Christine Schornsheim uzyskując Dyplom Koncertowy.
Studiowała także grę na flecie barokowym traverso u Prof. Karla Kaisera oraz u Prof. Michaela Schmidta-Casdorffa. Swoje umiejętności rozwijała na wielu mistrzowskich kursach klawesynowych i fletowych. Pracowała wtedy pod kierunkiem takich profesorów jak: H. Dreyfus, K. Gilbert, C. Tilney, B. van Asperen, R. Kohnen, J. Christensen, I. Wjuniski, W. Kłosiewicz, B. Kuijken, J. Ogg, R. Brown.
W 2003 roku zdobyła wyróżnienie na Konkursie Klawesynowym Wyższych Uczelni Niemieckich w Saarbrücken. Za szczególne osiągnięcia artystyczne otrzymała Nagrodę Edukacyjną Miasta Krakowa, dwukrotnie Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, „Sapere Auso” Małopolskiej Fundacji Stypendialnej, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Młoda Polska”, Stypendium DAAD Deutscher Akademischer Austausch Dienst.
W 2002 roku założyła zespół „Cantica Sacra”, następnie „Musica Graziosa” oraz „Finesis Trio” w 2008 roku. Współpracuje również z wieloma zespołami polskimi i zagranicznymi.
Prowadzi kursy i wykłady poświęcone wykonawstwu muzyki dawnej. W obszarze jej
zainteresowań repertuarowych znajduje się także muzyka współczesna. Koncertuje jako klawesynistka, pianistka i flecistka w kraju i za granicą. Brała udział w wielu prestiżowych festiwalach i koncertach w Polsce, Francji, Niemczech, Słowacji i Szwajcarii – były to między innymi: XXIX Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, XIII Ogólnopolski Festiwal „Tydzień Talentów w Tarnowie”, Tynieckie Recitale Organowe, Muzyka w Starym Klasztorze w ŁodziŁagiewnikach, „Tempus Paschale” w Lublinie, Gliwicki Festiwal Bachowski, III Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu, 32 Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”, XIX Festiwal Muzyki Dawnej w Zamku Królewskim w Warszawie, XI Międzynarodowy Festiwal Organowy w Zakopanem, XVI i XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Wolsztynie, „Letnie Podgórskie Koncerty” w Krakowie, VIII Festiwal „Muzyka na Szczytach”, XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Wasilkowie, Mikołowskie Dni Muzyki, V Międzynarodowy Festiwal „Polart”, Festiwal im. G.G. Gorczyckiego,
XXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Jędrzejowie, koncerty z cyklu „Wieczory Wawelskie” oraz wielokrotnie w festiwalach: „Młodzi Artyści w Krakowie”, Dni Bachowskie, Festiwal de Musique Baroque d’Auvergne (Francja).
W swoim dorobku fonograficznym posiada cztery płyty: ● debiutancką – solową płytę Ch. S. Binder: Sei Suonate per il Cembalo op.1 (DUX Recording Producers, 2014 r.), ● Amor Sacro Amor Profano (Ëvoe Records, 2015 r.) nagraną z Europejską Kameralną Orkiestrą Barokową „Il Giardino d’Amore”, ● Słońce zaklęte w dźwiękach Hiszpanii i Włoch (MP-Studio, 2017 r.) zarejestrowaną przez zespół „Finesis Trio”, którego jest członkiem oraz ● najnowszy krążek zawierający Sonaty i Divertimento na klawesyn i flet traverso Ch. S. Bindera (Agencja Artystyczna GAP, 2020 r.). W czasie tego nagrania Paulina Tkaczyk wystąpiła w podwójnej roli, grając zarówno na klawesynie jak i flecie traverso. Towarzyszyły jej Bogumiła Gizbert-Studnicka (klawesyn) oraz Karolina Jesionek (flet traverso).
Ma na swoim koncie również pierwszą publikację książkową „Stylistyczna różnorodność w twórczości Christlieba Siegmunda Bindera na przykładzie zbioru Sonat Klawesynowych op. 1 – między barokiem a klasycyzmem” (Musica Iagellonica, 2017 r.).

Oglądaj transmisję • „Między fantazją, a polonezem” • Maria Erdmann

Państwo Bach i nie tylko • Fotorelacja

Klawikord wymaga bliskości słuchaczy. Jest kameralny. Ale nie ogranicza inwencji muzyka, można grać na nim także do tańca.

Tak widział koncert Marii Erdmann nasz niezawodny fotograf, Marek Krupecki.