logo

Nie do podrobienia. Trio BASTARDA w akcji.

Opublikowane 11.06.2019 r.

Marek Krupecki sfotografował muzyków i muzykę.

19 maja 2019 w Sali Mieszczańskiej usłyszeliśmy i… zobaczyliśmy niezwykłe zjawisko artystyczne.

 

 

9 czerwca – BACH en trio

Opublikowane 31.05.2019 r.

W niedzielę, 9 czerwca, Towarzystwo Bachowskie zaprasza do wysłuchania dzieł swojego patrona w wykonaniu tria, prowadzonego przez wybitnego znawcę i wykonawcę dawnej muzyki protestanckiej, Marka Pilcha.

 

Sonata to forma muzyczna, która pojawiła się jako instrumentalna odpowiedź na utwór wokalny – kantatę. Z czasem wykształciła się w osobną formę, na jeden lub więcej instrumentów. Jej popularną postacią stała się sonata a tre (wł.), sonata triowa na dwa instrumenty solowe i basso continuo. Sonaty triowe były też pisane na organy (2 manuały i pedał). Przykładem może być 6 triowych sonat organowych, przypisywanych J.S. Bachowi (przynajmniej niektóre z nich są adaptacją sonat triowych na różne składy innych autorów).

 

Tytuł: Bach en trio

Wykonawcy: Izabela Kozak – skrzypce, Marta Korbel – skrzypce, Marek Pilch – klawesyn

Repertuar: sonaty triowe J. S. Bacha

Słowo: Jakub Burzyński

Termin: niedziela, 9 czerwca 2019, godz. 17.00

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu

Wstęp wolny

 

Program koncertu

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

 

Sonata na skrzypce i klawesyn obligato E-dur BWV 1016

(Adagio, Allegro, Adagio ma non tanto, Allegro)

Sinfonie trzygłosowe na klawesyn solo:

h-moll, G-dur, e-moll, c-moll

Sonata na skrzypce i klawesyn obligato c-moll BWV 1017

(Largo, Allegro, Adagio, Allegro)

Sinfonie trzygłosowe na klawesyn solo:

a-moll, D-dur, g-moll, A-dur

Sonata triowa na dwoje skrzypiec i Basso Continuo G-dur BWV 530 (transkrypcja sonaty organowej)

(Allegro, Largo, Allegro)

 

 

Nota biograficzna

Izabela Kozak

W 2010 roku ukończyła z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Krakowie, w klasie skrzypiec mgr Janusza Mrozika. Wielokrotnie brała udział w mistrzowskich kursach muzycznych, takich jak: Międzynarodowe Kursy mistrzowskie im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie, Europejskie Warsztaty Muzyczne w Kołobrzegu, Piła Master Class, IX Festiwal Ensemble im. Księżnej Daisy w Książu.

W 2015 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie adt dr hab. Szymona Krzeszowca. W marcu 2013 roku zdobyła II nagrodę oraz nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego na IX Uczelnianym Konkursie skrzypcowym „Witold Lutosławski in Memoriam”.

W latach 2007 – 2014 była koncertmistrzem „Archetti” Orkiestry Kameralnej miasta Jaworzna. W 2014 roku uczestniczyła w miesięcznych warsztatach orkiestrowych i kameralnych „Miami summer music festival”. Odbyła roczny staż artystyczny w klasie skrzypiec dr Jakuba Jakowicza na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Była uczestnikiem 4 edycji programu Akademia Sinfonii Varsovi, wraz z którą brała udział w festiwalu „La Folle Journe” w Nantes i Tokio oraz dwukrotnie odbyła tournée po Chinach i Korei. Ponadto od 2011 roku współpracuje z orkiestrą kameralną Aukso oraz Orkiestrą Muzyki Nowej. 

We wrześniu 2015 roku rozpoczęła pracę jako muzyk kameralista w Śląskiej Orkiestrze Kameralnej. W ubiegłym roku podjęła studia magisterskie w klasie skrzypiec barokowych dr Martyny Pastuszki co już zaowocowało współpracą z {oh!} Orkiestrą Historyczną oraz Wrocławską Orkiestrą Barokową. 

 

Marta Korbel 

urodzona w Tarnowskich Górach. W 2017 roku ukończyła studia magisterskie w klasie skrzypiec Akademii Muzycznej im. K.Szymanowskiego w Katowicach. W tym samym roku podjęła dalsze studia w klasie skrzypiec barokowych dr Martyny Pastuszki. Obecnie jest prowadzona przez mgra Adama Pastuszkę.

Od 2015 roku jest skrzypaczką w Archetti Orkiestrze Kameralnej Miasta Jaworzna. Współpracuje ze Śląską Orkiestrą Kameralną, grała również w orkiestrach Opery Śląskiej, Filharmonii Opolskiej, Aukso a także OH Orkiestrze Historycznej. Brała udział w projekcie I, Culture Orchestra 2016 jak i również w warsztatach i wykonaniu Johannes Passion wraz z Symphoniker Hamburg. Jest członkiem orkiestry Green Kore – stworzonej dla studentów muzyki dawnej. Uczestniczyła w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez Zsolta – Tihamer Visontay, Rafała Zambrzyckiego – Payne, Konstantego Andrzeja Kulkę czy Rolanda Baldiniego. W marcu 2019 szkoliła swój warsztat na kursach muzyki francuskiej Academie Versailles w Pradze w klasie Stephanie Pfister.

 

Marek Pilch

Urodzony w Cieszynie. Studiował organy i klawesyn na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz jako stypendysta DAAD w Hochschule für Musik w Trossingen (Niemcy). W 1992 roku uzyskał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Gdańsku, a w 1997 roku był finalistą na Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym (NDR) w Hamburgu. W latach 1998 – 2000 prowadził kursy interpretacji muzyki klawesynowej oraz realizacji basso continuo podczas Bohemia Festival w Kostelcu, w Republice Czeskiej. W latach 2000-2005 był organistą kościoła św. Krzysztofa we Wrocławiu. Współpracował z Polsko-Niemieckim Stowarzyszeniem na Rzecz Badań i Utrzymania Śląskich Organów (VEESO) oraz z Internationale Heinrich Schuetz Gesellschaft. W latach 2011-2013 wspólnie z Muzeum Historii Katowic prowadził cykl „Koncerty na zabytkowym fortepianie” poświęcony interpretacjom muzyki fortepianowej i kameralnej wykonywanej na fortepianie Ernsta Irmlera z roku 1860.

Marek Pilch występuje jako solista, kameralista oraz jako muzyk prowadzący projekty. Gra na historycznych instrumentach klawiszowych: organach, klawesynach i fortepianach historycznych. Współpracuje z zespołami muzyki dawnej (m.in. z Capellą Cracoviensis) oraz prowadzi własny zespół „Trio Brillante” wykonując muzykę przełomu klasycyzmu i romantyzmu na własnym fortepianie stołowym z XIX wieku.

Zajmuje się również działalnością naukową. Przedmiotem jego badań są zagadnienia związane z historycznymi praktykami wykonawczymi oraz chorał protestancki. Wynikiem tych zainteresowań są regularne publikacje w postaci artykułów naukowych lub popularnonaukowych, publikowanych głównie w „Notesie Muzycznym” – półroczniku Akademii Muzycznej w Łodzi. Na uwagę zasługuje przygotowanie (wraz z prof. Markiem Toporowskim) i wydanie pierwszej w Polsce publikacji dotyczącej historycznych systemów strojenia (Dawne temperacje. Podstawy akustyczne i praktyczne wykorzystanie, Katowice 2014).

W roku 2017 uzyskał tytuł doktora habilitowanego i objął funkcję kierownika Katedry Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W ramach tej funkcji prowadzi Akademicką Orkiestrę Barokową.

W poszukiwaniu Piotra z Grudziądza – 19 maja 2019

Opublikowane 10.05.2019 r.

W niedzielę, 19 maja, usłyszymy zespół niezwykły – BASTARDA. Niedawno, podczas Festiwalu Muzyki Dawnej im. Piotra z Grudziądza, zagrał materiał ze swojej płyty “Promitat eterno” . Wykonał muzykę będącą interpretacją dzieł patrona festiwalu mieszając tradycję wykonawczą ze współczesnym podejściem. Instrumentarium wyznaczyło brzmienie, które uwypukliło kontemplacyjne walory muzyki Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392-1480).

Ten muzyczny koncept spotkał się z zasłużenie entuzjastycznym odbiorem i recenzjami. Zagościł w radiowej „Dwójce”.

To oczywiste – nadszedł czas na występ przed publicznością Festiwalu Cichej Muzyki.

 

Tytuł: PAX ETERNA. W poszukiwaniu Piotra z Grudziądza.

 

 

Wykonawcy: BASTARDA, czyli Paweł Szamburski – klarnet, Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela, Michał Górczyński – kontrabas

Repertuar: muzyka Piotra z Grudziądza

Słowo: Jakub Burzyński

Termin: niedziela, 19 maja 2019, godz. 17.00

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu

Wstęp wolny

 

O Piotrze z Grudziądza: https://culture.pl/pl/tworca/piotr-z-grudziadza

O zespole Bastarda: Muzycy podjęli wątek muzyki średniowiecznej, a konkretnie pieśni i motetów Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392 – ok. 1480) jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej. Zespół powołany do życia przez klarnecistę Pawła Szamburskiego oraz wybitnych instrumentalistów – Tomasza Pokrzywińskiego na wiolonczeli oraz Michała Górczyńskiego na klarnecie kontrabasowym. Muzycy posiłkując się metodą “viola bastarda”, czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami pieśni, improwizując wokół średniowiecznych melodii – osiągnęli własny, oryginalny głos w interpretacji muzyki dawnej.

 

 

Unikalne brzmienie klarnetu kontrabasowego w połączeniu z wiolonczelą nadaje głęboki, medytacyjny charakter utworów oraz mocną podstawę harmoniczną i rytmiczną dla ekspozycji tematów Piotra z Grudziądza. Premiera płytowa debiutanckiego albumu “Promitat eterno” z gościnnym udziałem pianisty Marcina Maseckiego, wydana nakładem oficyny Lado ABC, odbyła się 22 października 2017 roku w Studio Polskiego Radia im. W. Szpilmana. (za: https://fpzg.pl/bastarda/)

 

 

 

 

Tak rozpoczęliśmy IX Festiwal Cichej Muzyki

Opublikowane 08.05.2019 r.

Duet Harp&Chords na inaugurację naszego festiwalu, przyciągnął naszą niezawodną publiczność, za którą się już nieco stęskniliśmy.

Fot. Marek Krupecki

Niech się struny pną do góry • Zaczynamy w SOBOTĘ, 27 IV

Opublikowane 15.04.2019 r.

W sobotę, 27 kwietnia po raz IX-ty zaczynamy nasz Festiwal Cichej Muzyki.

Tego dnia, w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego, o godzinie 17tej przywita nas muzyczne rodzeństwo, Julia i Stanisław Łopuszyńscy, które na strunach harfy i klawesynu obdarzy nas swoim pomysłem na cichą muzykę.

 

Pod względem metody uzyskiwania brzmienia klawesyn jest spokrewniony z harfą, albowiem w obu instrumentach w celu wydobycia dźwięku struny są szarpane. O ile jednak w harfie czynią to palce muzyka, o tyle w klawesynie pobudzenie struny odbywa się pośrednio. Klawesyn jest instrumentem klawiszowym – siła nacisku palca na klawisz jest przekazywany odpowiednim mechanizmem do swego rodzaju „pazurka” zrobionego z końcówki ptasiego pióra – czyli piórka. Piórko szarpie strunę i w ten sposób powstaje cichy, eteryczny dźwięk… Zastosowanie klawiatury sprawiło, że klawesyn jest jeszcze sprawniejszy od harfy: można na nim grać akordy i rozbudowane ozdobniki.”

(dr hab. Maciej Jabłoński, AM w Krakowie)

 

Sursum chordae!

 

 

Wykonawcy: Julia Łopuszyńska – harfa, Stanisław Łopuszyński – klawesyn

Repertuar: C.Ph.E. Bach, William Croft, Domenico Scarlatti, W.F. Bach, F. Poulenc, J.S. Bach, Franz Schubert, S. i J. Łopuszyńscy

Słowo: Jakub Burzyński

Termin: sobota, 27 kwietnia 2019 r., godz. 17.00

Wstęp wolny

 

Notka biograficzna

 

Julia Łopuszyńska urodziła się w Warszawie w 1995 roku. W wieku 6 lat rozpoczęła edukację muzyczną na skrzypcach, harfie i fortepianie, a przez pierwsze 12 lat swojej edukacji muzycznej była prowadzona przez wybitną polską harfistkę prof. Annę Sikorzak-Olek. W 2014 roku Julia rozpoczęła naukę na Akademii Muzycznej w Katowicach u prof. Helgi Storck. Studiowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, a aktualnie pobiera nauki w Zurcher Hochschule der Kunst u prof. Sary O’brien.

Julia jest stypendystką Młodej Polski przyznawanej przez MDKiN oraz Stypendium Start2star fundacji Lesława Pagi w Warszawie.

Jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów solowych oraz kameralnych (m.in. Włochy, Polska, Ukraina, Niemcy, Słowenia, Czechy).

W 2010 roku została zaproszona do zagrania Koncertu Haendla z Kameralną Orkiestrą Amadeus w Poznaniu, a w 2014 roku była półfinalistką programu “Młody Muzyk Roku”. Wykonała również Danse Sacre i Profane C. Debussy’ego z Munich Chamber Orchestra, Introduction et Allegro Ravela w NOSPR  w Katowicach czy wraz z zespołem harfowym występowała w Bonn, Chichester psalms Leonarda Bersteina na 22. Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie czy koncerty dla Stichting Cultuur De Dijken w Holandii.

Jako harfistka współpracowała z NOSPR w Katowicach, Filharmonia Narodowa w Warszawie, AUKSO Tychy, Orkiestrą Symfoniczną Nowego Orleanu w Schleswig-Holstein Music Festival (2016 i 2018), 7. Festiwal Muzyki Nowej w NOSPR 2017, Tiroler Festspiele in Erl / Austria 2018 czy ER-CIEN-TIEL.

Julia Łopuszyńska została zaproszona do udziału w World Harp Congress w Amsterdamie (2008) i w Hongkongu (2017). Ponadto tworzy razem ze swoim bratem – Stanisławem Łopuszyńskim (klawesyn) – Harp&Chords Duo.

Stanisław Łopuszyński urodził się w Lille we Francji w 1993 r. Ukończył szkołę muzyczną II stopnia ZPSM nr 1. w Warszawie w klasie klawesynu i fortepianu, a obecnie jest w trakcie kończenia studiów magisterskich na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie kształci się w klasie klawesynu prof. Lilianny Stawarz. Stanisław jest utalentowanym młodym muzykiem. Pracował z wieloma wybitnymi polskimi i zagranicznymi artystami czego wynikiem są nagrody na konkursach takich jak:

– II miejsce – Concorso Internacionale di Esecuzione e Composisione Musicale in Castellana Grotte, Włochy (2012)

– II miejsce – I Ogólnopolski Konkurs Klawesynowy im. Mariana Sawy, Warszawa, Polska (2015)

– I miejsce – VI International Competition Duets with Harp Cieszyn, Polska (2015)

– I miejsce – II Wanda Landowska Concorso Internazionale di Clavicembalo w Ruvo di Puglia, Włochy (2015)

– Grand Prix w kategorii Soloists, I miejsce w kategorii Duets – International Music Competition and Festival for Soloists and Chamber Groups „SVIREL”, Nova Gorica, Słowenia (2016)

– III miejsce – V Akademicki Konkurs Klawesynowy, Poznań, Polska (2017)

Od 2012 roku współtworzy duet ze swoją siostrą Julią Łopuszyńską „Harp&Chords”, z którym prowadzi ożywioną działalność koncertową w Polsce i w Europie.

W czasie swej rozwijającej się kariery zagrał ponad 250 koncertów z różnorodnym repertuarem. Stanisław wykonuje muzykę renesansu, baroku, klasycyzmu, romantyzmu, impresjonizmu, muzykę współczesną, piosenkę aktorską, poezję śpiewaną i jazz.

W listopadzie 2017 roku zagrał wymagający Jazz Concerto (1965) Josepha Horovitza na klawesyn, perkusję i orkiestrę smyczkową, którego wykonanie spotkało się z bardzo dobrymi opiniami publiczności. Artysta specjalizuje się także w improwizacji fortepianowej i klawesynowej oraz aranżacji utworów, a od 2017 roku występuje w jednym z najlepszych teatrów improwizowanych w Polsce – BCA Flash – Teatr Improv.

Stanisław ukończył podyplomowe studia menedżerskie „Menedżer Muzyki” na UMFC, a w latach 2014-2016 był koordynatorem Juwenaliów Artystycznych. Pracował przy tworzeniu Ogólnopolskiego Festiwalu Mikstury Kultury (2016-2018), który ma na celu zintegrować wszystkie środowiska artystyczne, a w 2019 roku współorganizował polską edycję międzynarodowego festiwalu „Bach in the Subways”. Organizuje również wiele koncertów popularyzując muzykę klawesynową w Polsce.