logo

Si suoni la tromba • 26 IX zaczynamy X Festiwal Cichej Muzyki

Opublikowane 24.08.2020 r.

Szanowni Państwo, zbliżamy się do momentu, kiedy na X Festiwalu Cichej Muzyki zabrzmią pierwsze takty.

Będzie prawie jak zawsze. Dzięki naszym donatorom spotkamy się także w tym roku na 6 koncertach w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Toruniu. Oczywiście o godzinie 17tej.

Będzie również inaczej niż zwykle, bo zaoferujemy Państwu cichą muzykę on-line. Nieznośny wirus nie zostawił nam wyboru. Od lat JEST NAS TAK WIELU NA KONCERTACH, że nie uniesie tego ani sanepid, ani szacowne Muzeum Okręgowe, a nade wszystko – ZDROWY rozsądek.

A więc,

 

Towarzystwo Bachowskie w Toruniu wzywa:

Niech zabrzmią trąby ze wszystkich wież

ZARAZIE NA POHYBEL!

 

 

Tytuł:

Si suoni la tromba

Wykonawcy: Tubicinatores Gedanenses w składzie:

Paweł Hulisz – baroque trumpet

Piotr Kowalkowski – baroque trumpet

Emil Miszk – baroque trumpet

Wojciech Brzozowski – baroque trumpet

Paweł Szewczyk – timpani, tamburo militare, gran casa, tambourine, timsha

 

Repertuar: muzyka dawna grana z miejskich wież, utwory religijne i okolicznościowe

 

Słowo: Jakub Burzyński

 

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu

 

Retransmisja z premierą

w sobotę, 26 września 2020 r., godz. 17.00

 

 

Program koncertu:

 

TURMMUSIK:
Anonymus – Jasna Góra XVI wiek – Intrada
Anonymus – Tabulatura vietoris saeculi XVII wiek
Nr 309
Nr 310
Anonymus – Fanfary wg. marszów weselnych z Wielkopolski z XVIII wieku
N.Herman/ Gdańska Tabulatura – Lobt Gott, ihr Christen alle gleich, oprac.Paweł Hulisz
Anonymus – Zwei Märsche :
Der alte Dessauer,
Marche des Volontiers de Saxe
Anonymus /Gdańska Tabulatura – Surrexit Christus hodie, oprac.Paweł Hulisz

 

KONCERT:
G.Fantini – L’Imperiale
Anonymus – Tabulatura vietoris saeculi XVII wiek – oprac.Paweł Hulisz
Nr 313
Nr 317
Nr 319 Z cleho srdcze sweho
Nr 320 Rano stawagice welicy y maly
J. van Eyck – Der Fluyten Lust-Hof:“Questa dolce Sirena” oprac.Paweł Hulisz
E.Miszk/P.Hulisz – Songs of trumpets
Song of Compagney
Principale solo song
Song of improvisation
Song of rhythms
Anonymus – Osiem Pruskich Marszów Kawaleryjskich z XVIII wieku – fragmenty
A.D.Philidor – Canon Du Carrousel
J.E Altenburg – Morgensegen
K.Werner – Pieśń Weselna z XVII

 

O wykonawcach:

 

,,Kto oddaje się muzyce, zyskuje jakby dar niebiański, gdyż bierze ona swój początek z nieba.
O ile bowiem w czasach ostatecznych wszystkie sztuki musiałyby jednak przeminąć,
na wieczność ostanie wszelako muzyka, jako że wszyscy anieli sami są muzykami…”

(Cytat z załącznika do statutu cechu muzyków zatwierdzonego przez Radę Miasta Gdańska w 1628 r.)

 

     Muzyka dawna, w szczególności barokowa, budzi w słuchaczach ogromny podziw, a instrumentalistom i muzykologom spędza sen z powiek, gdyż jej wykonywanie do łatwej sztuki nie należy. Jednak chętnie i coraz częściej sięgamy do tej muzyki, próbując przezwyciężyć wszystkie niewiadome. Swój renesans przeżywają dziś rekonstrukcje dawnych instrumentów, między innymi trąbki naturalne.

     Wykorzystywanie kopii instrumentów z epoki jest powrotem do źródeł i próbą odnalezienia brzmienia zbliżonego do wzoru, jakim były zespoły tamtych czasów. Bogate zbiory muzyczne XVII i XVIII wiecznego Gdańska pozwalają na podjęcie próby kontynuacji wspaniałej tradycji wykonawczej. Najwcześniejsze wiadomości o muzykach w Gdańsku wiążą się z Dworem Artusa. Regulamin z 1421 roku informuje dokładnie, że było ich czterech. Jedną parę stanowili Pfeiffer (piszczkowie), a drugą Trompeter (trębacze) Oprócz piszczków miejskich istnieli w Gdańsku również Turmpfeifer (piszczkowie wieżowi), byli to zaprzysiężeni strażnicy miejscy zrzeszeni w cechu o nazwie Turmpfeiferdienst (urząd piszczków miejskich). Grali oni na wieżach kościoła NMP i św. Katarzyny. W końcu XVI wieku doszedł trzeci grający na wieży kościoła św. Jana. Ich obowiązkiem było ostrzeganie, witanie fanfarami dostojnych gości i ogłaszanie godzin zamknięcia bram miasta. Piszczkowie na wieży kościoła św. Katarzyny, co pół godziny grali krótkie hejnały, co godzinę dłuższą melodię (prawdopodobnie pieśni religijne). Ponadto w pogodne dni niedzielne i święta mieli przygrywać na wieży kościoła:

,,Turmpfeifer […] powinni także, jak we właściwym mieście się to robi, gdy jest pora jedzenia, w dni świąteczne i przy dobrej pogodzie w niedzielę na kilka głosów na wieży jeden lub dwa kawałki odtrąbić.”

Ich proste sygnały (Turmblasen) przekształciły się szybko w bardziej kunsztowną muzykę (Turmmusik). Na początku XVI wieku spotykamy pierwszą informację o przyjęciu na miejską służbę czterech muzyków występujących dotychczas w Dworze Artusa. Muzycy ci, o znanych nam nazwiskach (Henryk Hyl, Wolfgang Bottener, Hans Hyrssacker, Adam Koning), byli specjalnie wynagradzani i nosili liberie. Zadaniem ich było spełnianie funkcji heroldów i towarzyszenie poselstwom, a także odtrąbianie edyktów i postanowień Rady Miejskiej. Uczestniczyli oni również, jako Feldtrompetern (trębacze polowi) w wyprawach wojennych. Ponadto od połowy XVI wieku obowiązywał ich udział w nabożeństwach w kościele NMP oraz gra na wieży ratuszowej dwa razy dziennie z wyjątkiem piątku, od wiosny do św. Marcina (11.11). Od połowy XVI wieku poza graniem na wieży strażnicy sprawowali muzyczną służbę na chórze kościelnym:

,,… w niedziele i święta z instrumentami w usługiwaniu na chórze kościelnym powinni pomóc, przynajmniej dwóm głosom: dyskantowi i basowi, dzięki czemu głosy w chórze mocniej mogą być zaznaczone…”

Tubicinatores Gedanenses to zespół składający się z muzyków grających na kopiach instrumentów historycznych. Są to cztery trąbki i kotły. Postanowiliśmy swoją działalnością przybliżyć potencjalnym odbiorcom wspaniałą gdańską tradycję muzyczną Turmmusik, czyli koncertowanie z wież. Wszyscy znamy legendę o dzielnym sygnaliście z królewskiego miasta Krakowa, który poświęcił życie ostrzegając mieszkańców przed niebezpieczeństwem. Trębacze gdańscy poszli o krok dalej, oprócz sygnałów pełniących czysto służebną rolę w Grodzie nad Motławą, zaczęli wygrywać bardziej skomplikowane utwory zwane potocznie Turmmusik. Tradycja ta narodziła się już w XV wieku i przetrwała do początku XX wieku. Zespół trąbek historycznych i perkusji jest ansamblem niezwykle rzadko spotykanym w obecnych czasach. Dawniej pojawiał się dość często na dworach władców, podczas zgiełku bitewnego czy na wieżach kościelnych i ratuszowych zamożnych miast.

Tubicinatores Gedanenses to jedyna systematycznie działająca grupa muzyczna tego typu w Polsce. Kontynuując tradycję Turmmusik (koncertowanie z wież), grając podczas rekonstrukcji bitewnych (Feld-trompetter) oraz w czasie uroczystości miejskich (m.in. Jarmark Św. Dominika w Gdańsku), zespół przybliża historię, podkreśla niezwykłą wagę i użyteczność korpusów trębaczy. Jednocześnie muzycy, korzystając ze współczesnych środków wykonawczych i kompozytorskich, pokazują ponadczasowość tego rodzaju formacji.

 

Witryna: http://www.tubicinatoresgedanenses.com

 

Cytaty pochodzą z książki: Z. Chaniecki – Organizacje zawodowe muzyków na ziemiach polskich do końca XVIII wieku,
Seria: Muzyka polska w dokumentacjach i interpretacjach, PWM 1980 

IX festiwal ostatni raz – FOTORELACJA Marka Krupeckiego

Opublikowane 17.01.2020 r.

Dwa dni przed Wigilią podziękowaliśmy publiczności i szczodrym sponsorom za festiwalowy rok 2019. Zagrał świetny duet: Dorota Zimna i Michael Schmidt – Casdorff, którego muzykalność i swadę bez trudu usłyszymy oglądając zdjęcia pana Marka Krupeckiego.

22 grudnia nieubłaganie WIELKI to będzie FINAŁ

Opublikowane 08.12.2019 r.

Ostatni koncert festiwalu Towarzystwa Bachowskiego będzie stał pod znakiem kameralnej muzyki barokowej, która licznych i wiernych słuchaczy „cichej” muzyki wprowadzi w nastrój zbliżających się świąt. Nie obejdzie się bez podsumowań i podziękowań dla licznych przyjaciół Festiwalu, ale jak zwykle najważniejsza będzie muzyka w wykonaniu świetnych instrumentalistów. Dorota Zimna i Michael Schmidt – Casdorff współpracują nie tylko jako wykładowcy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, ale prowadzą także Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej w Warszawie pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wielki Finał IX Festiwalu Cichej Muzyki

 

 

Wykonawcy:

Michael Schmidt – Casdorff – flet traverso

Dorota Zimna – klawesyn

W programie utwory kompozytorów:

Carl Philipp Emanuel Bach

Jacob Friedrich Kleinknecht

Louis-Antoine Dornel

George Philipp Telemann

Słowo: Jakub Burzyński

Termin: niedziela, 22 grudnia 2019

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu

Wstęp wolny

Informacje o wykonawcach:

Dorota Zimna, doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka (2015). Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz (dyplom z wyróżnieniem) i Podyplomowych Studiów Instrumentalistyki w tej samej uczelni. Od 2005 jest wykładowcą (obecnie na stanowisku adiunkta) w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Uczestniczyła w klawesynowych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Christine Schornsheim, Nicolasa Parle’a, Marka Krolla oraz w kursach dla zespołów muzyki dawnej.
W latach 2004-2005 była koordynatorem projektu naukowo-badawczego Zapomniane dziedzictwo, mającego na celu digitalizację i rekonstrukcję zapomnianych dzieł znajdujących się  polskich archiwach kościelnych. W 2008 uczestniczyła w pracach nad publikacją nutową „Polska muzyka klawiszowa”. W 2016 roku ukazała się książka jej autorstwa pt. „Wariantywność obsady w twórczości instrumentalnej François Couperina. Obsada a brzmienie utworu” wraz z płytą „François Couperin – compositeur royal”.
Była wykładowcą oraz członkiem biura organizacyjnego dziesięciu edycji Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie oraz pięciu edycji Dni Muzyki Dawnej w Bydgoszczy. Jest współzałożycielką oraz członkiem zarządu Stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej.
Występuje jako solistka i kameralistka. Brała udział w koncertach w Polsce, Niemczech, Włoszech, Belgii i na Ukrainie. Od 2009 koncertuje z zespołem Laboratoire de la Musique, z którym zdobyła III Nagrodę w V Międzynarodowym Konkursie im. Maurizio Pratoli w L’Aquila (Włochy 2015), I Nagrodę w konkursie odbywającym się podczas XII Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy (2011) oraz II nagrodę i Nagrodę Publiczności w XI Międzynarodowym Konkursie im. Biagio Mariniego w Neuburgu nad Dunajem (Niemcy 2010). Współpracuje z kilkoma orkiestrami, w tym regularnie z orkiestrą kameralną Filharmonii Pomorskiej – Capellą Bydgostiensis.

 

Michael Schmidt-Casdorff – flet / flet traverso ​(Essen, Bydgoszcz)

Studiował flet współczesny oraz flet traverso w klasie Konrada Hüntelera w Hochschule für Musik w Detmold (wydział w Münster). Jest pierwszym flecistą Orkiestry XVIII Wieku Fransa Brüggena, BalthasarNeumannEnsemble pod dyr. Thomasa Hengelbrocka oraz Neue Düsseldorfer Hofmusik. Był wielokrotnie zapraszany przez Alice i Nikolausa Harnoncourt do realizacji projektów z Concentus Musicus Wien. Jest wykładowcą kursów mistrzowskich w zakresie gry na flecie traverso oraz wykonawstwa muzyki kameralnej (m.in. w Bazylei, Warszawie, Karlsruhe, Salzburgu, Düsseldorfie, Neuburgu nad Dunajem). W latach 2003-2008 prowadził klasę fletu traverso w Hochschule für Musik und Theater München. Obecnie jest wykładowcą Folkwang Universität der Künste Essen. Od 2009 roku prowadzi klasę fletu traverso w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Opracował program oraz był jurorem Ogólnopolskich Przesłuchań CEA Uczniów Klas Instrumentów Historycznych.

Tłumnie na naszej Champs-Elysées – FOTORELACJA Marka Krupeckiego

Opublikowane 25.11.2019 r.

Efektowny, zróżnicowany i zagrany z werwą repertuar. Pełna widownia + dostawki. Czegóż chcieć więcej?

Dziękujemy Państwu za wspólne słuchanie.

Francja na wyciągnięcie ręki – FOTORELACJA Marka Krupeckiego

Opublikowane 16.11.2019 r.

W październiku wystarczyło nieco wyobraźni, aby poczuć się uczestnikiem balu na francuskim dworze. Uwiecznił: Marek Krupecki