logo

22 września Mikołaj Gomółka. I inni.

     Jesienną edycję IX Festiwalu Cichej Muzyki rozpocznie Zespół Wokalny Chóru Polskiego Radia, który zaprezentuje muzykę renesansu, także polskiego. Bywalcy festiwalu mogą liczyć nie tylko na duchowość i skupienie, ale także na melodyjność i urodę tej muzyki. Przekonają się, że ówczesna muzyka religijna i świecka nadal potrafi uwieść słuchacza. A przede wszystkim, poznają kunszt polskich kompozytorów tworzących w tej epoce.

•   

Wikipedia o Mikołaju Gomółce:

     „Jego najbardziej znane, wydrukowane za życia i jedyne zachowane do dziś dzieło to „Melodie na psałterz polski” (oryginalnie: „Melodiæ ná psalterz polski, przez Mikoláiá Gomólke vczynioné”; wydane w drukarni Łazarza Andrysowicza w Krakowie w 1580), skomponowane do poetyckiego tłumaczenia psalmów biblijnych, wykonanego przez Jana Kochanowskiego; poeta poprosił Gomółkę o dokomponowanie do jego Psałterza Dawidowego muzyki, a ten przyniósł gotowe dzieło ledwie kilka miesięcy później. Melodie zawierają 150 krótkich utworów utrzymanych w układzie czterogłosowym, w technice nota contra notam. Posiłkując się rytmiczną siłą akcentową kompozytor zachował niezwykłą wierność akcentacji języka polskiego.Melodie są wyjątkowe w muzyce europejskiej z dwóch względów:

  • jest to jeden z nielicznych tak wczesnych przykładów, w którym zarówno tekst jak i muzyka są najwyższej próby;
  • jest to pierwsze znane opracowanie muzyczne wszystkich 150 psalmów.

Wyjątkowa prostota wykonawcza (nota contra notam, budowa zwrotkowa, melodie poszczególnych głosów utrzymane w średnim rejestrze), była zamierzeniem, o którym sam kompozytor pisze w przedmowie:

Są łacniuchno uczynione
Prostakom nie zatrudnione
Nie dla Włochów, dla Polaków
Dla naszych, prostych domaków.

Mimo prostoty, pieśni nie są schematyczne – wiele z nich wykazuje wpływy różnorodnych tańców obcych i polskich (pawany, galiardy i in.), przy czym – co jest zupełną nowością w tym czasie – każda stara się oddać wiernie charakter tekstu.”

 

Dlatego Gomółkę czynimy centralną postacią muzyki, którą wkrótce usłyszymy w wykonaniu członków Chóru Polskiego Radia.

 

Gomółka i reszta świata

Termin: niedziela 22 września 2019 r. godz. 17:00

Repertuar:
Mikołaj Gomółka – psalmy (wybór)
Mikołaj Zieleński
Mikołaj z Krakowa
Wacław z Szamotuł
Grzegorz Gerwazy Gorczycki
Orlando di Lasso
Josquin Des Prez
Giovanni Pierluigi da Palestrina
Thomas Morley
Tomás Luis da Victoria
Wykonawcy:
Zespół Wokalny Chóru Polskiego Radia w składzie: Liliana Pociecha – sopran, Dobromiła Lebiecka – alt, Paweł Fundament – tenor, Piotr Brajner – bas

Słowo: Jakub Burzyński

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu

Wstęp wolny

 

Informacje o wykonawcach:

 


Liliana Pociecha ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Krakowskiej Akademii Muzycznej. Od roku 2004 związana z Chórem Polskiego Radia. W latach 2005-2008 współpracowała z Krakowską Operą Kameralną, a 2011-2013 z Capellą Cracoviensis, z którą w 2012r. miała okazję wziąć udział w performansie muzycznym „Bar.okowa uczta” w reżyserii C. Tomaszewskiego; a także z zespołem Arte Dei Suonatori, z którym w 2016 r. wykonała cykl koncertów w krajach nadbałtyckich (Szwecja, Dania, Niemcy) oraz z zespołem Capella Viridimontana. W roku 2013 wykonała jedną z partii solowych poematu symfonicznego „Harfy Papuszy” J. K. Pawluśkiewicza. Brała udział w nagraniach muzyki B. Chajdeckiego do seriali „Czas Honoru” i „Czas Honoru Powstanie” oraz fabularyzowanego filmu dokumentalnego „Baczyński”, filmu „Tiere” i filmu animowanego „LATO 2014” oraz kilku spektakli teatralnych. Wykonywała także partię sopranową w kantacie „Ad fontes” tegoż kompozytora. Współpracuje również z zespołem Cracow Singers, który w 2015r. wydał wspólnie ze Stanisławem Soyką płytę „SOYKA & Cracow Singers Shakespeare a cappella”,a w 2018r. z Agnieszką Budzińską-Bennett płytę „SUB URSAE – Under the Nordern Sky” z muzyką Wacława z Szamotuł. Od kilku lat bierze udział w Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Prowadzi działalność koncertową w kraju i za granicą (Hiszpania, Francja, Niemcy, Czechy, Litwa, Armenia). W swoim repertuarze posiada utwory od muzyki dawnej po współczesną. 

 

Dobromiła Lebiecka. Śpiewaczka urodzona w Krakowie, kontralt. Absolwentka Wydziału Wokalno- Aktorskiego Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie śpiewu solowego Feliksa Widery. Umiejętności wokalne doskonaliła pod okiem min. Anny Mikołajczyk, Elżbiety Towarnickiej. Debiutowała w 2004 roku w Operze Śląskiej w Bytomiu partią Safi w „Baronie Cygańskim” J. Straussa. W Wiedniu związana była z Instytutem „Janineum” wykonując głównie muzykę sakralną, oraz polski repertuar pieśniarski. W Polsce współtworzyła trio Musica Camerata Cracovia, a fascynacja kulturą hiszpańską i iberoamerykańską zaowocowała szeregiem projektów obejmujących wykonawstwo pieśni o tejże proweniencji. Od 2013 r. związana z Chórem Polskiego Radia, a od 2015 r. także z Filharmonią Krakowską. W 2017 r., w ramach XVII Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari partnerowała Małgorzacie Walewskiej i Arnoldowi Rutkowskiemu wykonując partię Lucii w operze „Cavelleria Rusticana” P. Mascagniego. W tym samym roku debiutowała jako śpiewaczka oratoryjna u boku Moniki Świostek i Jarosława Bręka partią altową w „Stabat Mater” K. Szymanowskiego. W 2019 r., pod batutą Jose Cura zaśpiewała partię drugiej siostry nowicjuszki w operze „Suor Angelica” G. Pucciniego na koncercie inaugurującym XIX Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari.

 

Paweł Fundament – tenor. Absolwent wydziału wokalnego Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie w klasie dr hab. Jacka Ozimkowskiego, następnie kontynuował naukę na wydziale wokalno – aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Agnieszki Monasterskiej. Dwukrotnie brał udział w seminariach organizowanych przez Internationale Bachakademie Stuttgart Helmutha Rillinga pod kierunkiem Lothara Odiniusa wykonując partie solowe w Mszy h-moll J.S. Bacha oraz w oratorium „Mesjasz” G.F Haendla w (w wersji W.A. Mozarta). Ponadto brał udział w kursach Heleny Łazarskiej, Ryszarda Karczykowskiego i Dariusza Grabowskiego.

Występował jako śpiewak kameralista Zespołu Madrygalistów Capelli Cracoviensis. Z zespołem tym dokonał wielu nagrań, a płyta „Offertoria et Communiones Totius Anni (1611)” Mikołaja Zieleńskiego otrzymała nagrodę Fryderyka 2009 w kategorii „Album Roku Muzyka Dawna i Barokowa”. Występuje jako solista w Operze Kameralnej w Krakowie. Związany również z Chórem Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego, a także Chórem Polskiego Radia w Krakowie, z którym także wykonuje wiele partii kameralnych i solowych, dokonując wielu nagrań dla Polskiego Radia.

Wykonywał partię solową w „Siedmiu Bramach Jerozolimy” Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora wraz z nagraniem płytowym dla firmy Dux. Występował również z Wiesławem Ochmanem oraz Mazowieckim Teatrem Muzycznym „Operetka” w Warszawie. Wykonał partię solową w „Harnasiach” Karola Szymanowskiego pod dyrekcją Tadeusza Strugały. Koncertował również z Orkiestrą Filharmoników Wiedeńskich pod dyrekcją Piotra Gładkiego.

 

Piotr Brajner Swoją przygodę ze śpiewem zaczął w 2005 roku w Chórze Canticum Iubilaeum z Limanowej. W 2012 roku ukończył studia na Akademii Muzycznej w Krakowie na wydziale wokalno-aktorskim. Brał udział w licznych kursach uznanych pedagogów. m.in. Evy Blahovej, Paula Esswooda, Ryszarda Karczykowskiego, Petera Tchaplika. W 2012 roku na deskach Opery Krakowskiej wystąpił jako Sarastro w Czarodziejskim Flecie W.A. Mozarta. W tym samym roku debiutował jako Don Alfonso w Cosi fan tutte.
Jest dwukrotnym laureatem stypendium Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso za szczególne osiągnięcia artystyczne.
Współpracuje z wieloma zespołami. m.in.: Chórem Polskiego Radia, Chórem Filharmonii Krakowskiej, Górecki Chamber Choir, Cracow Singers, Capella Cracoviensis, z którymi miał okazję występować pod dyrekcją najlepszych dyrygentów i brać udział w tworzeniu uznanych wydawnictw płytowych.