logo

25 czerwca inauguracja naszego pozytywu – POD PRĄD

Podczas swojej inauguracji, pozytyw Towarzystwa Bachowskiego nie będzie sam.

Znakomici wykonawcy, Marek Toporowski i Irmina Obońska – Toporowska, wprowadzają na salony nasz przywrócony do życia instrument w towarzystwie współczesnych organów cyfrowych najwyższej klasy (Clavia Nord C2D). Wykonawcy zdobyli niedawno Fryderyka 2017 za płytę z repertuarem bachowskim.

W ostatnią niedzielę czerwca zaprezentują Bacha, Solera, Borowskiego, Piazzolę, ale skorzystają… tym razem z klawiatur archaicznej i współczesnej. Razem i osobno. Obydwa instrumenty i tak (Takie mamy czasy!) będą… podłączone do prądu. Ale koncept wykonawców zabrzmi POD PRĄD.

Oto gospodarz koncertu.

Tytuł: POD PRĄD

Repertuar:

 Jan Sebastian Bach – Sonata G-dur BWV 530,

Antonio Soler – I koncert na dwoje organów C-dur

Ryszard Borowski (ur.1955) – miniatury

Astor Piazzola = tanga

Wykonawcy:

Marek Toporowski i Irmina Obońska – Toporowska

Termin: niedziela, 25 czerwca 2017, godz. 17.00

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu

Wstęp wolny

Info

Marek Toporowski harmonijnie łączy w swojej działalności różne, często pozornie odległe obszary muzyki.  Jest cenionym solistą, klawesynistą i organistą, kameralistą i dyrygentem. Koncertuje również na klawikordzie i historycznych fortepianach. Studia ukończył‚ w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy – Józef Serafin, klawesyn – Leszek Kędracki). Następnie doskonalił‚ swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken), i Holandii (Amsterdam) pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał‚ Pierwsze Nagrody  Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz Dyplom Koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy). Wiele zawdzięcza również kontaktowi ze znakomitym pianistą Kajetanem Mochtakiem. Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985). W roku 1991 utworzył‚ specjalizujący się w historycznym wykonawstwie zespół‚ Concerto Polacco. Zainicjował‚ w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej wykonywanej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą. Wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod jego batutą (opera „Agatka” J.D.Hollanda, oratorium „Christiani poenitentes ad sepulchrum Domini” J.T.Żebrowskiego , utwory Wronowicza, Cichoszewskiego i in.). Czterokrotnie otrzymywał‚ Nagrodę Fryderyka, a wiele innych płyt otrzymywało nominacje do tej nagrody. Jest twórcą „Śląskiego Centrum Ochrony Instrumentów” Klawiszowych „FORTEPIANARIUM”. Przez okres 20 lat współorganizowaĹ‚ letni Kurs Interpretacji Muzyki Organowej w Koszalinie. Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał‚ kilkudziesięciu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji. Jego działalność dydaktyczna przez wiele lat (od 1991 r.) związana była z Akademią Muzyczną w Katowicach. W uczelni tej stworzył klasę klawesynu zapoczątkowując w ten sposób profesjonalną tradycję gry na tym instrumencie na Górnym Śląsku. W latach 2008-12 pełnił funkcję prorektora tej uczelni, następnie kierował‚ stworzoną przez siebie Katedrą Historycznych Praktyk Wykonawczych (2012-2015). Od 2016 roku związany jest z Akademią Muzyczną w Krakowie – obecnie jako kierownik Katedry Muzyki Dawnej. (za: Akademia Muzyczna w Krakowie)

Irmina Obońska – Toporowska – polska pianistka i klawesynistka, pedagog, wykonawczyni muzyki kameralnej. Ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach w klasach fortepianu (u prof. Hanny Kryjak) oraz klawesynu (u prof. Marka Toporowskiego), otrzymując dyplom z wyróżnieniem. W 2008 roku zadebiutowała jako klawesynistka na Śląskim Festiwalu Bachowskim. W 2011 r. założyła zespół‚ muzyki dawnej La Folia Ensemble, wykonujący muzykę kameralną z okresu XVII i XVIII wieku.  Laureatka nagrody Fryderyk 2017 za płytę J.S. Bach: Sonaty BWV 525-530 w kategorii Album Roku – Muzyka Dawna. (za: Wikipedia)

Pozytyw (łac. ponere: stawiać, kłaść) – małe, przenośne organy wyposażone początkowo wyłącznie w wargowe piszczałki i jedną klawiaturą, a od XVI w. także w piszczałki języczkowe i pedał. Pozytywy używane były m.in. w mniejszych kościołach, kaplicach, salach i zamożniejszych domach. W muzyce kościelnej pozytyw służy do realizacji basso continuo (podobnie jak klawesyn) lub jako instrument akompaniujący śpiewowi chóralnemu. W muzyce świeckiej używany jest jako instrument solowy lub razem z innymi instrumentami. Do jego obsługi potrzebny był‚ obok organisty, również kalikant, obecnie powietrze tłoczy miniaturowa cichobieżna dmuchawa elektryczna. Mianem pozytywu określa się także sekcję w większych organach, obsługiwaną przez jeden manuał.

Clavia Nord C2D – to jedyne w swoim rodzaju organy przenośne dla muzyków, którzy w czasie gry korzystają zarówno z klawiatury jak i drawbarów. Mechaniczna regulacja registrów to sztuka, którą prawdziwy organista zgłębia na równi z techniką gry legato.  W Nord C2D muzycy mają do dyspozycji po dwa zestawy dziewięciu drawbarów dla każdego z manuałów. Tym rozwiązaniem Clavia ustawiła swój model w mocnej pozycji względem instrumentów marki Hammond (głównie model SK2), z którą Clavia od kilku lat konkuruje w tym segmencie rynku.