logo

19 czerwca ► Ostatnie zadanie domowe przed wakacjami: BACH

Toruński pianista, Bogdan Hołownia i Wojciech Pulcyn (kontrabas) wzięli na jazzowy warsztat muzykę zaprzyjaźnionego z nami lipskiego kantora. Słuchaczy jazzu to nie dziwi, wszak Jan Sebastian bywa ogłaszany pierwszym jazzmanem. Miłośników Bacha zwykle nie rażą takie mariaże; większość i tak słucha jazzu.

Zapraszamy na ostatnią przed wakacjami odsłonę VI Festiwalu Cichej Muzyki. Dla nas to rarytas. Mamy nadzieję, że także dla Ciebie, szanowny/-na czytelniku/-czko.

Tytuł: NO TO BACH!

Repertuar: kompozycje J.S.Bacha

pulcyn hołownia - z warszawa.studentnews.pl

Wykonawca: Bogdan Hołownia (fortepian), Wojciech Pulcyn (kontrabas)

Słowo: Jakub Burzyński

Termin: niedziela 19 czerwca 2016, godz. 17.00

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu.

Wstęp bezpłatny.

Bogdan Hołownia. Jazz, który wykonuje określa się mianem „mainstream”, czyli główny nurt. Na swej muzycznej drodze Bogdan szczególnie cenił sobie muzyczne spotkania z Mistrzami, a szczególnie Billem Evansem i Kenny Barronem, Rayem Santisim, Jerzym Wasowskim, Janem Ptaszynem Wróblewskim. Wśród akompaniatorów Bogdan wymienia również kilku mistrzów najwyższej próby: Wyntona Kelly, Paula Smitha, Tommy Flanagana czy Carla Schroedera.

Bogdan Hołownia pochodzi z Torunia, gdzie ukończył Średnią Szkołę Muzyczną. Na początku lat dziewięćdziesiątych studiował w Berklee College of Music w Bostonie, w klasie profesora Raya Santisiego i Laszlo Gordonyego. Pierwsze poważniejsze doświadczenia w graniu muzyki jazzowej związane są z kwartetem Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego. Później współpracował między innymi z Januszem Muniakiem, Adamem Kawończykiem, Januszem Kozłowskim, Marcinem Jahrem, Krzysztofem Mrozem, Bronkiem Harasiukiem, Kazimierzem Jonkiszem.

W rodzinnym Toruniu grywa od 1994 roku wraz z Andrzejem „Brunerem” Gulczyńskim oraz Józefem Eliaszem w grupie o nazwie „Los Angeles Trio”. W USA Bogdan współpracował z Davem Clarkiem, Skippem Haddenem, George Zoncem, Larrym Kohutem, Jeffem Stitelym, Bronkiem Suchankiem, Grażyną Auguścik, Jerzym Głodem, Michałem Urbaniakiem i Urszulą Dudziak. Po powrocie do kraju współpracował z Lorą Szafran, Ewą Bem, Jorgosem Skoliasem, Tomaszem Szukalskim, Jerzym Skalskim, Markiem Jakubowskim, Patrykiem Pilasiewiczem. Został laureatem Grand Prix Jazz „Melomani” za 2002 rok w kategorii – artysta roku „Jazzowy Oscar”.

Za: holownia.pl

Wojciech Pulcyn. Kontrabasista, muzyk sesyjny. Współpracuje z najbardziej uznanymi polskimi muzykami, m.in. Ewą Bem i Michałem Urbaniakiem, jak również z młodymi gwiazdami polskiej sceny jazzowej gitarzystą Rafałem Sarneckim i pianistą Michałem Tokajem.

Jest absolwentem Wydziału Jazzu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz Policealnego Studium Jazzu w Warszawie, gdzie studiował w klasie profesora Zbigniewa Wegehaupta.

Współpracował z zespołami tworzącymi muzykę etniczną: Kapelą ze Wsi Warszawa, Ogrodami Alamut i Kwartetem Bartosza Niedźwieckiego. Owocem tej ostatniej współpracy było wyróżnienie na festiwalu muzyki folkowej Polskiego Radia Nowa Tradycja. Z połączenia fascynacji muzyką ludową z zainteresowaniami klasycznymi Pulcyna powstał projekt Etnofonie Kurpiowskie – tribute to Szymanowski and Skierokowski. Jest to reinterpretacja Pieśni kurpiowskich Karola Szymanowskiego i hołd złożony polskiemu badaczowi i propagatorowi folkloru Władysławowi Skierkowskiemu.

Wojciech Pulcyn tworzy także muzykę teatralną. W 2000 roku skomponował utwór do sztuki opartej na powieści Witolda Gombrowicza Translatlantyk, w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza, wystawianej w Teatrze Montownia w Warszawie. Obecnie kontrabasista współpracuje z Teatrem Narodowym w Warszawie.

W 2013 roku wraz z pianistą Bogdanem Hołownią Pulcyn nagrał album Śpiewnik Henryka Warsa, upamiętniający dzieła pioniera polskiego jazzu. Z tym materiałem muzycy wyruszyli w trasę koncertową. Tego roku powstały jeszcze trzy płyty z udziałem Wojciecha Pulcyna – z Witoldem Janiakiem, Kazimierzem Jonkiszem i Mariuszem Lubomskim.

Za: culture.pl