13 grudnia 2015 • Vivaldi zwieńczył V Festiwal Cichej Muzyki
Nie zabrakło publiczności, muzycznych emocji, energetycznych popisów solistów i owacji.
Dzięki Vivaldiemu i La Tempeście zabrakło za to krzeseł na sali i płyt wykonawców, które rozeszły się na pniu.
Dziękujemy sponsorom, którzy umożliwili nam to dzieło swoim wkładem finansowym, a także innym wsparciem. Oto oni: BUDLEX SA, OPTIGUARD S.A., Optiguard Sp. z o.o., Gmina Miasto Toruń, Województwo Kujawsko – Pomorskie, Hotel 1231 Toruń, Alliance Francaise Toruń, Fundacja Amicus Universitatis Nicolai Copernici.
Dziękujemy osobom prywatnym, które – nie szczędząc czasu lub środków – projektują plakaty, dokumentują koncerty dźwiękowo, filmowo i fotograficznie i … udzielają się w pocie czoła w Kapitule Nosicieli Klawesynu.
Dziękujemy księgarniom i sklepom, które okazując nam swoją sympatię godzą się na prezentację naszych plakatów.
Dziękujemy mediom, które niestrudzenie zapowiadały koncerty V FESTIWALU CICHEJ MUZYKI.
Dziękujemy PUBLICZNOŚCI, która sprawia, że nam się chce. Nie uchybiając niczym wykonawcom, to widok Sali Mieszczańskiej, przepełnionej osobami wszelakiej kondycji i stanu, słuchających muzyki i cierpliwie poznających zawiłości muzykologiczne jest naszą największą nagrodą.
•
A teraz krótkie résumé, a pod nim fotorelacja z finałowego koncertu:
Cechą wspólną tegorocznych koncertów było prowadzenie ich przez muzyka, dyrygenta, szefa orkiestry i śpiewaka – kontratenora, pana Jakuba Burzyńskiego. Koncerty zawsze odbywają się w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Toruniu i zaczynają się w niedzielę o godz. 17.00. Kończą się, elastycznym często, kwadransem, podczas którego artyści i ich instrumenty oddawane są do dyspozycji publiczności.
Tegoroczne koncerty są dowodem, że Towarzystwo Bachowskie barok traktuje z pietyzmem, ale nie zawsze ortodoksyjnie. Muzyka ta bowiem od kilku dekad wraca do słuchaczy i wykonawców przebojem i ze świeżością. Jest inspiracją do wcale niepowierzchownych dzisiejszych opracowań. Tak było:
- 19 kwietnia 2015 – „Obsesja i inne stany” (H.I.F. Biber, J. S. Bach, E. Ysaye, J. Händel / J. Halvorsen) w wykonaniu Sandry Haniszewskiej (skrzypce) i Krzysztofa Kubasika (wiolonczela)
- 24 maja 2015 – „Bach • Bach” (Johann Sebastian Bach, Carl Philipp Emanuel Bach) w wykonaniu Marcina Maseckiego (pianino)
- 28 czerwca 2015 – „C O N • AM O R E” (Georg Philipp TELEMANN, Johann Ludwig KREBS, Johann Sebastian BACH, ANONIM polski, Johann Joachim QUANTZ, Antonio VIVALDI, Johann Gottlieb JANITSCH) w wykonaniu The Sydney Consort
- 27 września 2015 – „Wieczór dwóch króli” (J.S. Bach i G.F. Händel) w wykonaniu zespołu „Musica Graziosa” (Konrad Górka – wiolonczela piccolo, Paulina Tkaczyk – klawesyn)
- 18 października 2015 – „BACH transkrypcje” (J.S. Bach w fortepianowym opracowaniu Ferruccia Busoniego) w wykonaniu Łukasza Kwiatkowskiego (fortepian)
- 15 listopada 2015 – „ELEKTRYCZNIE!” (J.S. Bach w opracowaniu na trio jazzowe) w wykonaniu Olszewski – Bach – Trio.