logo

ZAPROSZENIE DO TAŃCA, czyli suity barokowe inaczej

 ♦ Fotorelacja ♦ Zapraszamy do galerii zdjęć na końcu tej informacji.

 

 

Sala Mieszczańska, Ratusz Staromiejski w Toruniu

25 listopada 2012

godz. 17.00

Urszula Bartkiewicz – klawesyn, kierownik artystyczny

Romana Agnel oraz Dariusz Brojek

Tancerze Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”

Romana Agnel – choreografia

Monika Polak- Luścińska – kostiumy

Piotr Orawski – słowo

PROGRAM

klawesyn solo

Nicolas  Lebegue ( ca 1631 – 1702) – Suite en C

   Prélude, Allemande, Courante – Double, Chaconne,

   Bourée- Double, Gigue, Gavotte- Double, Menuet


taniec

Elisabeth-Claude Jacquet de La Guerre (ca 1664-1729)-Allemande

                                                              (Pieces de clavecin, 1707)

François Couperin (1668 – 1733) – Sarabande. Les Sentimens

                                                                           (Premier Ordre, 1713)

Jean Henri D’Anglebert (1628 – 1691)- Menuet

(Pieces de clavecin, 1689)

Jean-Baptiste Lully (1632-1687) – Chaconne de Phaeton

                                (J.H. D’Anglebert – Transcriptions de Lully, 1689)


klawesyn solo

François Couperin ( 1668 – 1733) – Vingt-Cinquieme Ordre

                 La Visionaire, La Misterieuse ,La Monflambert

                     La Muse Victorieuse, Les Ombres Errantes


taniec

Jan Sebastian Bach  (1685 – 1750) – IV Suita francuska Es-dur

Allemande (klawesyn solo),

Menuet, Courante, Sarabande, Gavotte, Gigue (taniec)

URSZULA BARTKIEWICZ

rozpoczęła edukację muzyczną w rodzinnym mieście Bielsku–Białej, gdzie ukończyła z odznaczeniem szkołę muzyczną stopnia podstawowowego i licealnego. W latach 1971 – 1975 studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu Elżbiety Stefańskiej, otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Jako stypendystka rządu francuskiego w latach 1976 – 1977 studiowała w Paryżu pod kierunkiem Huguette Dreyfus uzyskując dyplom z pierwszą lokatą. W okresie od 1974 – 1987 r. regularnie doskonaliła swoje artystyczne umiejętności jako aktywny uczestnik wielu międzynarodowych kursów mistrzowskich w Zurychu, Pradze, Paryżu, Madrycie, Stuttgarcie, pracując z Zuzanną Ruzickovą, Kennethem Gilbertem, Rafaelem Puyaną.

Jest laureatką Głównej Nagrody na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, Nagrody Publiczności na Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym w Paryżu, I Nagrody – Złotego Medalu na Klawesynowym Konkursie Conservatoire Nationale de Bobigny.

Prowadzi bogatą działalność artystyczną. Ma w dorobku liczne koncerty solowe, a także kameralne i orkiestrowe. Są wśród nich występy festiwalowe, m.in. w  Festiwalu Pianistyki Polskiej, Festiwalu w Łańcucie, Vratislavia Cantans, Warszawskiej Jesieni, Festiwalach Muzyki Dawnej w Warszawie, Lublinie, Gdańsku, Festiwalu Radiowym Szymanowski i jego Europa, Bydgoskich Wtorkach Muzycznych, Dniach Bachowskich w Krakowie, Biennale de Danse w Lyon oraz wiele znaczących koncertów w Polsce i za granicą, m.in. w Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Litwie, Łotwie, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, USA, Wielkiej Brytanii. Artystyczny profil Urszuli Bartkiewicz wiązę się z jej współpracą z wieloma zespołami, orkiestrami i instytucjami kultury, m.in. z Toruńską Orkiestrą Kameralną, Warszawską Operą Kameralną, Filharmonią Narodową, Polską Orkiestrą Kameralną pod dyr. Jerzego Maksymiuka, Instytutem Sztuki PAN, Orkiestrą Akademii Muzycznej w Warszawie Camerata Academia, czy Baletem Dworskim Cracovia Danza kierowanym przez Romanę Agnel.

Dokonała bardzo licznych nagrań radiowych i płytowych. Jako pierwsza nagrała sonaty klawesynowe G. P. Del Buono z XVII w.,  odkryte przez siebie utwory klawesynowe polskich kompozytorów z II połowy XVIII wieku oraz wszystkie tańce z Tabulatury Jana z Lublina. Nagrała także całe Das Wohltemperierte Klavier J. S. Bacha – za ten 4-płytowy album otrzymała w 2000 r. prestiżową nagrodę muzyczną: „Fryderyk ‘ 99”.

Obszerny repertuar artystki zawiera dzieła solowe, kameralne i orkiestrowe od XVI – XXI w., w tym wiele światowych prawykonań.

Urszula Bartkiewicz prowadzi także  intensywną działalność  naukowo-dydaktyczną, szczególnie chętnie podejmując się prac innowacyjnych i koncepcyjnych w zakresie edukacji muzycznej.

Otrzymała wiele nagród i wyróżnień, m.in. Złoty Krzyż Zasługi (2002), Nagrodę Indywidualną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego I st. za wybitne osiągnięcia w pracy artystycznej i dydaktycznej (2006), stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009), Indywidualną Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w uznaniu szczególnych osiągnięć artystyczno-dydaktycznych (2004, 2010), Nagrodę Indywidualną II i I st. Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce (2001, 2011).

Od r. 2003 jest profesorem tytularnym w dziedzinie sztuk muzycznych. Od roku 1998 pracuje w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie w październiku 2009 r. została mianowana na stanowisko profesora zwyczajnego. Prowadzi klasę klawesynu w AM w Bydgoszczy i w ZPSM im. F. Chopina w Warszawie. W obu placówkach opracowuje koncepcje i prowadzi prace programowe oraz wdrożeniowe dla powstania klas instrumentów historycznych. Jest opiekunem naukowym tych zadań edukacyjnych. Kieruje Katedrą Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej AM w Bydgoszczy. Jest promotorem i recenzentem wielu prac magisterskich oraz w przewodach doktorskich, habilitacyjnych i w postępowaniu o nadanie tytulu profesora. Publikuje artykuły w wydawnictwach specjalistycznych, prowadzi seminaria naukowe, kursy interpretacji, warsztaty i wykłady w zakresie muzyki dawnej, m.in. w Wayne State University w USA, Akademii Sztuki w Banskiej Bystricy (Słowacja), na Międzynarodowym Forum Pianistycznym Bieszczady bez granic. Jest inicjatorem, kierownikiem naukowym i artystycznym oraz wykladowcą corocznych międzynarodowych Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej organizowanych od r. 2007 w Bydgoszczy , a od 2010 r. w Warszawie oraz międzynarodowych seminariów muzyki dawnej organizowanych od r. 2000 w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jest redaktorem publikacji nutowej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy „Polska muzyka klawiszowa Z Wydawnictwa Józefa Elsnera” na klawesyn lub fortepian (2008). Utwory te nagrała i wydała na dwóch CD pod tytułem „Polska Muzyka Klawesynowa” (2009). Płyta z utworami Józefa Elsnera otrzymała nominację do nagrody „Fryderyk 2010”.

FOTOrelacja