logo

Weiss i Bach – Kolacja Mistrzów – 16 kwietnia 2011

 

Towarzystwo Bachowskie w Toruniu

 

zaprasza na koncert z cyklu

 

Akademia Cichej Muzyki

 

 

 

WEISS i BACH – Kolacja mistrzów

 

W 1739 roku spotkania z lipskim kantorem zażyczył sobie największy lutnista swoich czasów (i kompozytor utworów na lutnię), a jednocześnie najlepiej opłacany muzyk Europy – Sylvius Leopold Weiss. Obaj panowie znaleźli sporo wspólnych tematów. Odbyli też rodzaj muzycznego pojedynku, który w oczach potomnych pozostał nierozstrzygnięty. Nawiązaniem do tego spotkania będzie koncert, który odbędzie się

 

16 kwietnia 2011

o godz. 17.00

w Kamienicy pod Gwiazdą

 

 

Utwory Weissa grać będzie na lutni

 

prof. Jerzy Żak

 

 

 

Na klawikordzie, dzieła Bacha grać będzie

 

Sławomir Zubrzycki

 

 

 

 

Jak zwykle koncert poprowadzi oraz muzyczne niuanse w muzyce dawnych mistrzów wyjaśni

 

Piotr Orawski

 

 

z Programu Drugiego Polskiego Radia

 

Wstęp wolny.

 

Uwaga! Ze względu na rozmiary sali liczba miejsc jest ograniczona.

 

 

CIEKAWOSTKI

 

Silvius Leopold Weiss wywodzi się z Grodkowa k. Opola, co historycy niedawno odkryli. Spuścizna mistrza lutni, rozproszona po dworach Europy jest dziś odkrywana na nowo. Utwory Weissa stanowią już żelazny repertuar największych lutnistów.

 

Uczestnicy będą mieli okazję wysłuchać fragmentów niezwykle rzadko grywanej wspólnej kompozycji Bacha i Weissa.

 

Sławomir Zubrzycki przywiezie do Torunia swój klawikord – ze względu na delikatność dźwięku instrument niezwykle rzadko wykorzystywany na salach koncertowych. Co ciekawe – klawikord uważany jest za „pradziada” fortepianu, jest też jedynym instrumentem klawiszowym, na którym można zagrać vibrato. .

 

Klawikord był ulubionym, domowym instrumentem Jana Sebastiana Bacha. Instrument Sławomira Zubrzyckiego pochodzi to wierna kopia klawikordu Johanna Sielbermanna z1775 roku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM

 

Silvius Leopold WEISS (1687-1750)

SONATA d-moll, SC-35 (po 1739), lutnia solo

Allemande Adagio

Courante

Paÿsanne

Sarabande Adagio

Menuet

Allegro

 

 

Johann Sebastian BACH (1685-1750)

6 Preludiów BWV 933-938

Toccata e-moll BWV 914

Toccata c-moll BWV 911

 

 

S. L. WEISS / J. S. BACH – wspólna kompozycja

SUITA /TRIO A-dur na lutnię obligato i instrument klawiszowy

W katalogu Weissa: SC-47 – Suonata del Sigre S. L. Weißs, na lutnię solo

W katalogu Bacha: bwv 1025 – Trio A-dur, na klawesyn obligato i skrzypce

Rekonstrukcja wg tabulatury (Drezno, Sächsische Landesbibliothek, Mus. 2841-V-1, N° 22) i głosu nazwanego „Cembalo” (Staatsbibliothek zu Berlin Preußischer Kulturbesitz, Mus. ms. Bach P 226)

(wybrane części)

Fantasia

Rondeau

 

 

 

 

 

 

O artystach

 

Jerzy ŻAK

 

Początkowo grał na gitarze klasycznej – studiował pod kier. A. Kowalczyka w Łódzi (dyplom 1979) oraz J. Tomasa w Alicante, Hiszpania, 1980-81. Od 1983 specjalizuje się w muzyce dawnej grając na historycznych instrumentach szarpanych – lutni, teorbie i gitarze XIX-wiecznej. Studiował w Londynie pod kierunkiem Ch. Wilsona, T. Crawforda, D. Poulton, A. Bailesa, N. Northa i innych. W 1983 roku zdobył I nagrodę podczas konkursu muzyki dawnej w Manchester.

Występował we wszystkich ważniejszych salach koncertowych w Polsce, w większości krajów europejskich i w Kanadzie. Towarzyszył znanym solistom, jak B. Hofmann, P. Kusiewicz, R. Wistreich, A. Manze, O. Pasiecznik, A. King i inni. W Warszawskiej Operze Kameralnej był lutnistą i kierownikiem muzycznym produkcji barokowych (Monteverdi, Merula, Pękiel, Blow). W 1993 założył własny zespół – Kleine Cammer-Musique, specjalizujący się w repertuarze muzycznym sasko-polskiego dworu w Dreźnie i w Warszawie w I poł. XVIII wieku. Dla Acte Préalable nagrał trzy płyty CD – solową z muzyką S.L. Weissa, oratorium A. Scarlattiego (kierownictwo, nominowana do nagrody «Fryderyk 2001») oraz kantaty kameralne A. Cestiego (z sopranistą Jackiem Laszczowskim).

W 2001 zorganizował «I Międzynarodowy Festiwal im. S.L. Weissa we Wrocławiu». Popularyzacją muzyki lutniowej S.L. Weissa (1687-1750) zajmuje się nieprzerwanie, obecnie jako kierownik artystyczny festiwalu jego imienia w Grodkowie na Dolnym Śląsku, gdzie kompozytor urodził się.

Uczył podczas letnich kursów muzyki dawnej w Wilanowie i gitarowych w Szczawnie-Zdroju. Od 1993 prowadzi klasę lutni w Akademii Muzycznej w Krakowie.

 

 

 

Sławomir ZUBRZYCKI

– pianista i kompozytor; ur.w Krakowie. W 1988 ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudzińskiego. Uczestniczył w mistrzowskich kursach interpretacji prowadzonych przez Wiktora Mierżanowa, Włodzimierza Obidowicza, Michaela Lewina, Jerome Lowenthala i Johanna Sonnleitnera (klawesyn). W latach 1990-91 był stypendystą Fundacji Fulbrighta i studiował grę na fortepianie w The Boston Conservatory of Music w Stanach Zjednoczonych pod kierunkiem Janice Weber. W 1987 został laureatem Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Koncertował jako solista (m.in. z Orkiestrą Polskiego Radia w Krakowie, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Capellą Cracoviensis, Toruńską Orkiestrą Kameralną) oraz jako kameralista z Kwartetem Olgi Szwajgier, którego jest członkiem, a także z Gwendolin Bradley, Jadwigą Gadulanką, Andrzejem Hiolskim i Jeffreyem Nadelem w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Austrii i na Ukrainie.

Brał udział w wielu festiwalach, m.in. Poznańskiej Wiośnie Muzycznej Dniach Muzyki Kompozytorów Krakowskich Muzyka w Starym Krakowie Audio-Art w Krakowie, Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Konfrontacjach Chopinowskich w Antoninie, Fest der Kontinente w Berlinie, Visiting Artist Series w Berklee College of Music, Kolory Polski, Turning Sounds w Kolonii i Warszawie.