logo

w maju: KONFLIKT POKOLEŃ, CZYLI POJEDYNEK PRZYJACIÓŁ

W ostatnią niedzielę maja zapraszamy na koncert pt.

B A S S E S ♦ D I V E R S E S

 

Od lewej: Christian Zincke, Dorota Zimna, Ewa Witczak

Od lewej: Christian Zincke, Dorota Zimna, Ewa Witczak

 

WykonawcyChristian Zincke – viola da gamba, Ewa Witczak -wiolonczela barokowa, viola da gamba, Dorota Zimna – klawesyn.

Program: barokowa muzyka francuska i niemiecka, którą skomponowali Carl Friedrich Abel (1723 – 1787), Jean-Baptiste Barrière (1707 – 1747), Johannes Schenck (1660 – po 1712), Marin Marais (1756 – 1728), Georg Philipp Telemann (1681 – 1767).

Słowo: Jakub Burzyński

Termin: 27 maja 2018, godzina 17.00

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu

Wstęp wolny.

Dorota Zimna:

„Wiolonczela i viola da gamba to niekwestionowane królowe smyczkowego basso continuo epoki baroku. Każda z nich zdobyła ogromną sławę również jako instrument solowy, jednakże popularnością cieszyły się – przynajmniej początkowo – w innych ośrodkach. Viola da gamba królowała na dworach angielskich oraz francuskich, podczas gdy we Włoszech prym wiodła wiolonczela. Dzięki delikatnemu i zmysłowemu dźwiękowi viola da gamba idealnie nadawała się do kameralnych, dworskich koncertów. Jednakże z czasem to, co było jej atutem, stało się niejako wadą. Na przełomie XVIII i XIX wieku została wyparta przez głośniejszą i bardziej wirtuozowską wiolonczelę, która już od początku XVIII wieku z impetem wdzierała się na (nie tylko francuskie) salony oraz sale koncertowe, gdzie pozostała po dziś dzień.

Był taki moment w historii muzyki, kiedy oba te instrumenty współistniały. Pisano nawet duety wykorzystujące violę da gamba i wiolonczelę jednocześnie. Ta swoista unia basowego brzmienia stanowić będzie idiom koncertu „Basses diverses”. Poza ukazaniem znaczących różnic w brzmieniu tych dwóch nstrumentów zaprezentowane zostaną utwory, w których wiolonczela i gamba fantastycznie współpracują tworząc niepowtarzalne brzmienie.

Podczas koncertu usłyszeć będzie można wyjątkowych wykonawców, wykładowców Katedry Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej bydgoskiej Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego.

Szczegółowy program koncertu:

• Carl Friedrich Abel (1723 – 1787) – Duetto na violę da gamba i wiolonczelę D-dur

Allegro

Rondou. Tempo di Menuet

• Johannes Schenck (1660 – po 1712) – Scherzi Musicali op. 6: Suite VI a-moll

Preludium

Tempo di Passagalio

• Jean-Baptiste Barrière (1707 – 1747) – Sonates pour la violoncelle, Livre II: Sonata III d-moll

Adagio

Allegro.Allemanda

Aria

Minuetto

• Georg Philipp Telemann (1681 – 1767) – Essercizii Musici: Trio Sonata G-dur TWV 42:G6

Andante

Allegro

Largo

Presto

• Marin Marais (1756 – 1728) – Pièces de viole, Livre V: Suite e-moll

Le Tableau de l’Opération de la Taille

Le Releveilles

• Marin Marais (1756 – 1728) – Pièces a une et a deux violes, Livre I: Suite G-dur

Prelude

Gavotte en Rondeau

Sarabande

Chaconne