logo

Relacja ze spotkania: „Symbolika krzyża w kantacie BWV 4”

Profesor Krzysztof Szatrawski po krótkiej autoprezentacji wprowadził nas w świat młodego Jana Sebastiana i klimat epoki. Nasz gość okazał się przyjaznym, niezwykle kompetentnym pasjonatem, którego żywiołem były dźwięki, analiza partytury, warsztat muzyczny i odniesienia teologiczne kantaty. Bez problemu w przystępny sposób przekonał słuchaczy o wyjątkowości czwartej kantaty, której zresztą wysłuchaliśmy w różnych interpretacjach.

A krzyż? No cóż, pokazał nam jego znaki czynione poprzez gwałtowne i charakterystyczne zmiany wysokości tonów – to rzecz spotykana. Ale oprócz tego uprawdopodobnił nam hipotezę znaku krzyża zawartego w strukturze utworu, który oprócz wstępnej sinfonii składa się z siedmiu wierszy wokalnych.

                                    · Sinfonia

 – – – –    chorał             · Verse I: „Christ lag in Todes Banden)”

    – –      duet               · Verse II: „Den Tod niemand zwingen kunnt” („Nobody could overcome death”)

     –       solo                · Verse III: „Jesus Christus, Gottes Sohn” („Jesus Christ, Son of God”)

– – – – –   chorał            · Verse IV: „Es war ein wunderlicher Krieg” („There was a wondrous war”)

     –       solo                · Verse V: „Hier ist das rechte Osterlamm” („Here is the true Easter Lamb”)

    – –      duet               · Verse VI: „So feiern wir das hohe Fest” („So we celebrate the high feast”)

 – – – –    chorał             · Verse VII: „Wir essen und leben wohl” („We eat and live well”)

ZAPRASZAMY NA KONCERT (wyjątkowo) W  SOBOTĘ, 12 KWIETNIA W RATUSZU STAROMIEJSKIM.

◊ Fotorelacja: