logo

CON AMORE • 28 VI 2015 • The Sydney Consort

To nie pomyłka. Muzyka barokowa prosto z Australii zagości w toruńskim ratuszu.

THE SYDNEY CONSORT w kwartetowym składzie zagra nam stary, dobry, rzetelny i liryczny barok pod jednoznacznym tytułem:

C O N • A M O R E

Repertuar:

Georg Philipp TELEMANN • Johann Ludwig KREBS • Johann Sebastian BACH

ANONIM (polski) • Johann Joachim QUANTZ • Antonio VIVALDI • Johann Gottlieb JANITSCH

Wykonawcy:

Skład:

Jane Downer • Obój barokowy, Obój d’amore

Stan W. Kornel • skrzypce barokowe, viola d’amore

Bianca Muggleton • skrzypce barokowe

Monika Kornel • klawesyn

Słowo: Jakub Burzyński

Zapraszamy w niedzielę, 28 czerwca 2015  o godz. 17tej

do Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Toruniu

i bardzo prosimy o punktualność, aby nie pogłębiać wyrzutów sumienia u naszych Cerberów.

Info:

The SYDNEY CONSORT

jest jednym z najbardziej energetycznych australijskich zespołów muzycznych grających muzykę dawną z 17 i 18 wieku, a także współczesną muzykę australijską na instrumentach z epoki.  Atrakcyjne programy ich występów są świadectwem ich pasji do baroku. Za misję uważają prezentację kunsztownie wykonanej i historycznie świadomej muzyki szerokiemu gronu odbiorców. Ponadto przywracają do życia zapomnianą muzykę, nieznanych kompozytorów, niepublikowane lub rzadko wykonywane kompozycje. Jedyny warunek to ich wartość artystyczna.

The Sydney Consort prezentuje swoje programy w akustycznie atrakcyjnych kościołach Australii. Często zespół zaprasza innych znanych i utalentowanych artystów australijskich, instrumentalistów, wokalistów, dzięki czemu wzbogaca repertuar. Przykładem jest „Kantata na Boże Narodzenie” Alessandro Scarlattiego wykonana po raz pierwszy w Australii przez Sydney Consort na podstawie kopii jedynego rękopisu należącego do biblioteki parafialnej w Niemczech. Zespół regularnie pojawia się w klasycznych programach radiowych i na żywo w niedzielę w ABC Classic FM. Od 2004 roku grupa pojawia się na Musica Viva Australia z koncertami w Sydney i Nowej Południowej Walii (program krajowy). Od 2005 roku zespół Sydney Consort co roku odbywa europejską trasę koncertową we Włoszech, Niemczech, Luksemburgu, Danii, Łotwie, Finlandii i Polsce.

Sydney Consort wydał 6 płyt CD z zaproszonymi muzykami.

Monika Kornel (Malczyńska) rozpoczęła naukę gry na fortepianie w Szkole Muzycznej w rodzinnym Toruniu w wieku 7 lat. Uzyskała dyplom w klasie fortepianu. Już w trakcie nauki występowała z Pomorską Orkiestrą Symfoniczną i Toruńską Orkiestrą Kameralną. Wraz z mężem – skrzypkiem występowała w wielu recitalach fortepianowo – skrzypcowych w Polsce, a także m.in. Wenecji, Weronie, Canberze i Sydney. Po promocji w Akademii Muzycznej w Łodzi (Polska), Monika przeniosła się do Sydney. Otrzymała stopień Bachelor of Music w dziedzinie fortepianu w Konserwatorium Muzycznym w Sydney w klasie prof. Nikołaja Ewrowa, poszerzonej o studia klawiatury, w tym na klawesynu. W 1995 roku brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Roberta Wooley w Londynie i Boba van Asperena w Amsterdamie. W grudniu tego roku została zaproszona do wykonania koncertów na klawesyn J.S. Bacha z Toruńską Orkiestry Kameralną. Po powrocie, zapisała się na klawesyn,  oczywiście dla dalszych studiów w dziedzinie muzyki dawnej. W 1999 roku ukończyła studia Master of Music w Sydney Conservatorium of Music.

Monika regularnie występuje zarówno jako solista i continuo grając z wieloma znanymi zespołami i orkiestrami, w tym Sydney Symphony Orchestra, Willoughby SBS Orchestra, St Laurence Baroque Orchestra, Marais Project, Salut! Barok. Wystąpiła także w Festiwalu Bachowskim w Sydney i regularnie uczestniczy w najważniejszych festiwalach muzycznych i koncertach w Australii i Europie. Gra na francuskim klawesynie, opartym na oryginalnym instrumencie Jean-Henri Hemsch (1756), zbudowanym w 1975 roku w Melbourne.

Stan W. Kornel urodził się Canberze. Rozpoczął naukę gry na skrzypcach w wieku dziewięciu lat u francuskiego skrzypka  Josette Esquidin-Morgan, a później u Ernesta Llewelyn w Canberra School of Music. Mając 12 lat wszedł w skład utworzonego przez jego starsze rodzeństwo kwartetu Kornel String, występując w Canberze i Sydney. W latach 1969/83 studiował muzykę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Bydgoszczy, a później w Akademii Muzycznej w Łodzi. W ciągu tych lat brał udział w konkursach skrzypcowych i obozach muzycznych: Międzynarodowym Konkursie Henryka Wieniawskiego (brązowy medal), Pomorskim Konkursie Skrzypcowym (2 miejsce), International Music Camp w Umeå (Szwecja) występując jako koncertmistrz i razem z Oslo Trio oraz z Youth Orchestra w Londynie i Fryburgu (Szwajcaria). Podczas studiów otrzymał etat jako asystent koncertmistrza Orkiestry Filharmonii Pomorskiej, Orkiestry Kameralnej w Toruniu, a później jako zastępca koncertmistrza Orkiestry Symfonicznej RTV w Łodzi. W 1983 roku otrzymał tytuł magistra sztuki i dyplom z wyróżnieniem u prof. Zenona Płoszaja – rektora AM w Łodzi i jurora na międzynarodowych konkursach skrzypcowych. W latach 1983-1985 wznowił współpracę z Toruńską Orkiestrą Kameralną. W 1985 przeniósł się do Włoch, gdzie pracował w Opera La Scala w Mediolanie, orkiestra Opery La Fenice w Wenecji, w Eliahu Imbal Amfiteatr w Weronie podczas słynnego Summer Festival. W sierpniu 1987 wrócił do Australii, jest aktywnym muzykiem i nauczycielem. M.in. prezentuje i promuje z powodzeniem polską muzykę kameralną w cyklu zatytułowanym „8 Wieków Muzyki Polskiej”. Interesuje się barokowymi skrzypcami i altówką d’amore. Studiował oba te instrumenty w Londynie z Catherine Macintosh oraz w Hadze z panem Sigiswaldem Kuijkenem. W 1996 roku założył zespół muzyki dawnej „Sydney Consort” wykonując często i regularnie nagrywając dla ABC szeroki repertuar.

Bianca Muggleton urodziła się w Australii. Studiowała grę na skrzypcach na Uniwersytecie w Melbourne, zanim przyjechała w 2009 roku do Europy, by nadal specjalizować się w barokowych skrzypcach. Laureatka nagród i stypendiów. Odbyła studia podyplomowe z historycznej praktyki wykonawczej w Niemczech z Richardem Gwilt w Akademii Muzyki i Tańca w Kolonii i we Włoszech w Conservatorio Luca Bruno Maderna Giardini Cesena. Grała z wiodącymi zespołami barokowymi, takimi jak L’arte del mondo, Musica Sequenza, Orchestra di Bologna, Barocca Concentus, Salut!Występowała na wielu festiwalach, takich jak w Tage Alter Musik Regensburg, na Festival de Musique de Strasbourg, Festiwal Musicale Estense -Grandezze e Meraviglie we Włoszech i na Fringe.
Można ją usłyszeć na nagraniach CD dla wytwórni Harmonia Mundi i DVD dla Deutsche Grammophon.

Jane Downer otrzymała tytuł licencjata z wyróżnieniem na Uniwersytecie w Adelajdzie, gdzie studiowała obój. Otrzymała stypendium Davida Reichenberga na kontynuację nauki na oboju barokowym w Wielkiej Brytanii. Jane występowała z Adelaide Symphony Orchestra, Operą Narodowa Australii Południowej, Oslo Barokkorkester, Academy of Ancient Music, Orkiestrą Wieku Oświecenia, New College Choir, Australijską Orkiestrą Salut!Baroque, Sydney Consort i Pinchgut Opera. Wystąpiła na Festiwalu Muzyki Dawnej w Innsbrucku, New England Bach Festival, Organ Ballarat Goldfields Festival, festiwal Fringe i Adelajda Canberra International Music Festival. Jako dyrektor artystyczny zespołu Frideswide Oxford, Jane promuje muzykę 18 wieku na instrumentach historycznych. Jest zewnętrznym specjalistycznym egzaminatorem na Royal College of Music oraz Birmingham Conservatoire.