logo

Fotoreportaż: FRACTAL ENSEMBLE w deszczu i kolorze.

Opublikowane 18.05.2016 r.

Fractal Ensemble zagrał nam muzykę stosowną do niedzielnego popołudnia. Znaleźliśmy się w deszczowym Hamburgu, którego zawiłości towarzysko – artystyczne wyłożył nam Jakub Burzyński.

Trzeba przyznać, ze 300 lat temu w Hamburgu też nie narzekali na nudę. Działo się.

foto M. Krupecki

Muzyczna podróż do Hamburga

Opublikowane 05.05.2016 r.

VI Festiwal Cichej Muzyki zaprasza na podróż do prawdziwej, a nie kleconej, metropolii. Usłyszymy POCZTÓWKĘ Z HAMBURGA”.

15 maja o godzinie 17tej w Sali Mieszczańskiej toruńskiego ratusza trio Fractal Ensemble zagra kompozycje muzyków związanych z Hamburgiem. Z mecenatu tego miasta – o czym się przekonamy – korzystali najwięksi artyści czasów baroku.

Nieskończenie subtelny i tajemniczy – taki właśnie jest fraktal, twór matematyczny, od którego zespół Fractal Ensemble wziął swoją nazwę. Struktura fraktalna wzbudzająca wiele emocji wśród naukowców jest równie intrygująca jak struktura muzyki XVII i XVIII wieku. To właśnie muzyka dawna w swej bogatej architekturze, przepełniona mozaikami kontrapunktów i kontrastującymi afektami pasjonuje zespół. Brzmienie fletu Traverso, violi da gamba i klawesynu – czołowych instrumentów z epoki, pozwoli nam przenieść się do najznakomitszych kościołów i pałaców Francji, Niemiec, Anglii czy Włoch. (za http://cdmo.art.pl)

Fractal-Ensemble z cdmo.art.pl

Fractal Ensemble to zespół specjalizujący się w interpretacji muzyki baroku. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem tak znakomitych artystów jak Barbara Maria Willi, Marek Toporowski, Michael Schmidt Casdorff czy Petr Wagner.

W skład zespołu wchodzą absolwentki kierunków instrumentalnych kierunkach związanych z interpretacją muzyki dawnej akademii muzycznych w Katowicach, Krakowie i Bydgoszczy:

Julia Obrębowska – flet traverso

Adela Czaplewska – viola da gamba

Anna Wiśniewska – klawesyn

Zespół koncertował między innymi podczas VIII Śląskiego Festiwalu Bachowskiego, na zamku w Leśnicy pod Wrocławiem, na I Wałbrzyskim Festiwalu Muzyki Dawnej. Repertuar Fractal Ensemble obejmuje muzykę XVII i XVIII wieku.

·

Program koncertu:

Georg Philipp Telemann (1681–1767) – Sonata h-moll ze zbioru” XII Sonat Metodycznych” TWV 41: h3

C.Ph.E.Bach – Sonata G dur na flet i basso continuo. WQ 127

Johann Mattheson – VI Suita Es-dur na klawesyn solo

Georg Philipp Telemann (1681–1767) – Sonata D-dur TWV41:D9 ze zbioru „Essercizii Musici”

Georg Friedrich Händel (1685-1759) – XII Sonata ze zbioru „XII Kasseler Sonaten” na violę da gamba i basso continuo

Georg Philipp Telemann (1681–1767) – Sonata h-moll na flet traverso, violę da gamba i basso continuo, TWV 42:h4 ze zbioru „Essercizii Musici”

Wstęp wolny

Fotoreportaż: JACARAS w kolorze i przy pełnej sali.

Opublikowane 13.04.2016 r.

Piękne zdjęcia pana Marka Krupeckiego niech zrekompensują naszą bezradność wobec niewygód związanych z nadkompletem widowni na inauguracji VI Festiwalu Cichej Muzyki.

Zobaczcie, co usłyszeliśmy!

 

VI Festiwal Cichej Muzyki ♦ Zuchwali chłopcy na dobry początek

Opublikowane 21.03.2016 r.

W niedzielę, 10 kwietnia o godzinie 17.00 zainaugurujemy w Sali Mieszczańskiej toruńskiego Ratusza Staromiejskiego VI Festiwal Cichej Muzyki.

Nasi dobroczyńcy i sponsorzy – BUDLEX SA, OPTIGUARD, Hotel 1231, Urząd Miejski Toruń, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego – znowu nie zawiedli.

Na początek zaprezentujemy kolejne oblicze muzyki barokowej, a mianowicie muzykę gitarową Hiszpanii wykonaną przez sześciu muzyków i śpiewaczkę. Będzie to BAROK ZUCHWAŁY w wykonaniu zespołu JACARAS.

zdj.Jacaras kolor

Wg „Diccionario de autoridades”: „Jacara –  to grupa zuchwałych młodzieńców, która śpiewając i hałasując, przemierza nocne ulice miasta.”

I tego się w niedzielę spodziewajmy. Słowem opatrzy tę podejrzaną imprezę pan Jakub Burzyński. My zaś wysłuchamy następujących pieśni i tańców:

Gaspar Sanz – Jacaras

Jose Marin – No piense Menguilla ya ( pieśń )

Santiago de Murcia – Fandango

Jean Baptiste Lully – Se que me muero ( pieśń )

Francisco Guerau – Villano i Canarios

Juan Aranes – Chacona ( pieśń )

Gaspar Sanz – Espanoleta

Jose Marin – Si quieres dar ( pieśń )

Anonim – De tu vista celoso ( pieśń )

Wykonawcy: Julieta Gonzalez-Springer (Meksyk) – śpiew, kastaniety; Łukasz Figiel, Mateusz Ławniczak, Łukasz Oleszek, Martin Złotnicki – gitary; Piotr Zaleski – timple; Jakub Persona – instr.perkusyjne.

Zespół Jacaras powstał w 2009 roku. Tworzą go studenci i absolwenci Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im.K.Lipińskiego we Wrocławiu. Kierownikiem zespołu jest prof. Piotr Zaleski, prowadzący w uczelni klasę gitary. Zespół wykonuje tańce i pieśni Hiszpanii okresu baroku, znajdujące się w XVII i XVIII-wiecznych tabulaturach gitarzystów hiszpańskich, opracowane na współczesne instrumentarium. Niektóre z tych tańców odegrały znaczącą rolę w historii muzyki i są znanymi do dzisiaj formami, jak tarantela, fandango czy wariacyjnie opracowywana przez stulecia folia. Inne przetrwały w społecznościach lokalnych ( canario ), wiele zaś popadło w zupełne zapomnienie ( mariona, cumbee ). Wspólną cechą wszystkich tańców jest ciekawa, różnorodna rytmika, która później legła u podstaw tworzącego się w XIX w. w Hiszpanii stylu, znanego dziś powszechnie jako flamenco. Rytm podkreślany  był nie tylko użyciem kastanietów, tamburyna, ale specyficznymi uderzeniami w struny gitary ( rasgueado ), a nawet w pudło rezonansowe. Tańce improwizowano, dokonując szeregu przekształceń-wariacji, jak było to w zwyczaju gitarzystów – pierwsze znane dziś z publikacji wariacje muzyczne to gitarowe Diferencias Luysa de Narvaeza z 1538 roku. W tańcach mieszają się wpływy kultury hiszpańskiej, indiańskiej, a nawet afrykańskiej, którymi interesowali się Hiszpanie penetrujący obszary Ameryki.

Strona WWW: www.jacaras.pl

Marcina Łęckiego Bach metafizyczny

Opublikowane 04.03.2016 r.

Sobotni wieczór spędzony w kościele ojców Jezuitów na słuchaniu muzyki organowej Jana Sebastiana jest być może ofertą pozbawioną „jordankowych” wygód. Za to duchowość zaklęta w muzyce naszego patrona znajdzie tu najlepsze miejsce. Nie tylko ze względu na bogactwo Wielkiego Postu, ale i jego muzyczny wyraz zaproponowany przez  Marcina Łęckiego.

m.łęcki

Tytuł: BACH skupienie

Program:

1. Sei gegrüßet Jesu gütig BWV 768 

2. Schmucke dich, o liebe Seele BWV 654 

3. Herzlich thut mich verlangen BWV 727 

4. O Mensch, bewein’ dein’ Sünde gross BWV 622

5. Adagio  ( z koncertu d ) BWV 974  (transkrypcja)

6. Adagio  (z Toccaty, Adagio i Fugi C) BWV 564 

7. Vor deinen Thron tret ich hiermit BWV 668

Wykonawca: Marcin Łęcki (organy)

Termin: sobota, 12 marca 2016, godz. 20.00

Miejsce: Kościół św. Ducha oo. Jezuitów w Toruniu (Akademicki)

Wstęp bezpłatny

 

Info:

Marcin Łęcki w 2005 r. ukończył Wydział Instrumentalny Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego. Jako student brał udział w kursach organowych, prowadzonych przez wybitnych organistów: Christophera Krummachera i Wolfganga Zerera. Ze studentami klas organów współtworzył Koło Artystyczno-Naukowe, którego głównym założeniem była prezentacja muzyki organowej w kościołach Wrocławia i Dolnego Śląska. Obecnie jest nauczycielem gry na organach w Diecezjalnym Studium Organistowskim w Toruniu. Rozwija swe umiejętności współpracując z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. Jako solista koncertuje regularnie podczas toruńskiego Świętojańskiego Festiwalu Organowego. Odbył szereg recitali w wielu miastach Polski, koncertował także za granicą: w Holandii, Niemczech, Hiszpanii i we Włoszech.