logo

Bach, Hołownia, Pulcyn (fotorelacja)

Opublikowane 27.06.2016 r.

Zdjęcia pana Marka Krupeckiego są wystarczającym dowodem na działalność panów wymienionych w tytule w dniu 19 czerwca br.

19 czerwca ► Ostatnie zadanie domowe przed wakacjami: BACH

Opublikowane 02.06.2016 r.

Toruński pianista, Bogdan Hołownia i Wojciech Pulcyn (kontrabas) wzięli na jazzowy warsztat muzykę zaprzyjaźnionego z nami lipskiego kantora. Słuchaczy jazzu to nie dziwi, wszak Jan Sebastian bywa ogłaszany pierwszym jazzmanem. Miłośników Bacha zwykle nie rażą takie mariaże; większość i tak słucha jazzu.

Zapraszamy na ostatnią przed wakacjami odsłonę VI Festiwalu Cichej Muzyki. Dla nas to rarytas. Mamy nadzieję, że także dla Ciebie, szanowny/-na czytelniku/-czko.

Tytuł: NO TO BACH!

Repertuar: kompozycje J.S.Bacha

pulcyn hołownia - z warszawa.studentnews.pl

Wykonawca: Bogdan Hołownia (fortepian), Wojciech Pulcyn (kontrabas)

Słowo: Jakub Burzyński

Termin: niedziela 19 czerwca 2016, godz. 17.00

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu.

Wstęp bezpłatny.

Bogdan Hołownia. Jazz, który wykonuje określa się mianem „mainstream”, czyli główny nurt. Na swej muzycznej drodze Bogdan szczególnie cenił sobie muzyczne spotkania z Mistrzami, a szczególnie Billem Evansem i Kenny Barronem, Rayem Santisim, Jerzym Wasowskim, Janem Ptaszynem Wróblewskim. Wśród akompaniatorów Bogdan wymienia również kilku mistrzów najwyższej próby: Wyntona Kelly, Paula Smitha, Tommy Flanagana czy Carla Schroedera.

Bogdan Hołownia pochodzi z Torunia, gdzie ukończył Średnią Szkołę Muzyczną. Na początku lat dziewięćdziesiątych studiował w Berklee College of Music w Bostonie, w klasie profesora Raya Santisiego i Laszlo Gordonyego. Pierwsze poważniejsze doświadczenia w graniu muzyki jazzowej związane są z kwartetem Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego. Później współpracował między innymi z Januszem Muniakiem, Adamem Kawończykiem, Januszem Kozłowskim, Marcinem Jahrem, Krzysztofem Mrozem, Bronkiem Harasiukiem, Kazimierzem Jonkiszem.

W rodzinnym Toruniu grywa od 1994 roku wraz z Andrzejem „Brunerem” Gulczyńskim oraz Józefem Eliaszem w grupie o nazwie „Los Angeles Trio”. W USA Bogdan współpracował z Davem Clarkiem, Skippem Haddenem, George Zoncem, Larrym Kohutem, Jeffem Stitelym, Bronkiem Suchankiem, Grażyną Auguścik, Jerzym Głodem, Michałem Urbaniakiem i Urszulą Dudziak. Po powrocie do kraju współpracował z Lorą Szafran, Ewą Bem, Jorgosem Skoliasem, Tomaszem Szukalskim, Jerzym Skalskim, Markiem Jakubowskim, Patrykiem Pilasiewiczem. Został laureatem Grand Prix Jazz „Melomani” za 2002 rok w kategorii – artysta roku „Jazzowy Oscar”.

Za: holownia.pl

Wojciech Pulcyn. Kontrabasista, muzyk sesyjny. Współpracuje z najbardziej uznanymi polskimi muzykami, m.in. Ewą Bem i Michałem Urbaniakiem, jak również z młodymi gwiazdami polskiej sceny jazzowej gitarzystą Rafałem Sarneckim i pianistą Michałem Tokajem.

Jest absolwentem Wydziału Jazzu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz Policealnego Studium Jazzu w Warszawie, gdzie studiował w klasie profesora Zbigniewa Wegehaupta.

Współpracował z zespołami tworzącymi muzykę etniczną: Kapelą ze Wsi Warszawa, Ogrodami Alamut i Kwartetem Bartosza Niedźwieckiego. Owocem tej ostatniej współpracy było wyróżnienie na festiwalu muzyki folkowej Polskiego Radia Nowa Tradycja. Z połączenia fascynacji muzyką ludową z zainteresowaniami klasycznymi Pulcyna powstał projekt Etnofonie Kurpiowskie – tribute to Szymanowski and Skierokowski. Jest to reinterpretacja Pieśni kurpiowskich Karola Szymanowskiego i hołd złożony polskiemu badaczowi i propagatorowi folkloru Władysławowi Skierkowskiemu.

Wojciech Pulcyn tworzy także muzykę teatralną. W 2000 roku skomponował utwór do sztuki opartej na powieści Witolda Gombrowicza Translatlantyk, w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza, wystawianej w Teatrze Montownia w Warszawie. Obecnie kontrabasista współpracuje z Teatrem Narodowym w Warszawie.

W 2013 roku wraz z pianistą Bogdanem Hołownią Pulcyn nagrał album Śpiewnik Henryka Warsa, upamiętniający dzieła pioniera polskiego jazzu. Z tym materiałem muzycy wyruszyli w trasę koncertową. Tego roku powstały jeszcze trzy płyty z udziałem Wojciecha Pulcyna – z Witoldem Janiakiem, Kazimierzem Jonkiszem i Mariuszem Lubomskim.

Za: culture.pl

Fotoreportaż: FRACTAL ENSEMBLE w deszczu i kolorze.

Opublikowane 18.05.2016 r.

Fractal Ensemble zagrał nam muzykę stosowną do niedzielnego popołudnia. Znaleźliśmy się w deszczowym Hamburgu, którego zawiłości towarzysko – artystyczne wyłożył nam Jakub Burzyński.

Trzeba przyznać, ze 300 lat temu w Hamburgu też nie narzekali na nudę. Działo się.

foto M. Krupecki

Muzyczna podróż do Hamburga

Opublikowane 05.05.2016 r.

VI Festiwal Cichej Muzyki zaprasza na podróż do prawdziwej, a nie kleconej, metropolii. Usłyszymy POCZTÓWKĘ Z HAMBURGA”.

15 maja o godzinie 17tej w Sali Mieszczańskiej toruńskiego ratusza trio Fractal Ensemble zagra kompozycje muzyków związanych z Hamburgiem. Z mecenatu tego miasta – o czym się przekonamy – korzystali najwięksi artyści czasów baroku.

Nieskończenie subtelny i tajemniczy – taki właśnie jest fraktal, twór matematyczny, od którego zespół Fractal Ensemble wziął swoją nazwę. Struktura fraktalna wzbudzająca wiele emocji wśród naukowców jest równie intrygująca jak struktura muzyki XVII i XVIII wieku. To właśnie muzyka dawna w swej bogatej architekturze, przepełniona mozaikami kontrapunktów i kontrastującymi afektami pasjonuje zespół. Brzmienie fletu Traverso, violi da gamba i klawesynu – czołowych instrumentów z epoki, pozwoli nam przenieść się do najznakomitszych kościołów i pałaców Francji, Niemiec, Anglii czy Włoch. (za http://cdmo.art.pl)

Fractal-Ensemble z cdmo.art.pl

Fractal Ensemble to zespół specjalizujący się w interpretacji muzyki baroku. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem tak znakomitych artystów jak Barbara Maria Willi, Marek Toporowski, Michael Schmidt Casdorff czy Petr Wagner.

W skład zespołu wchodzą absolwentki kierunków instrumentalnych kierunkach związanych z interpretacją muzyki dawnej akademii muzycznych w Katowicach, Krakowie i Bydgoszczy:

Julia Obrębowska – flet traverso

Adela Czaplewska – viola da gamba

Anna Wiśniewska – klawesyn

Zespół koncertował między innymi podczas VIII Śląskiego Festiwalu Bachowskiego, na zamku w Leśnicy pod Wrocławiem, na I Wałbrzyskim Festiwalu Muzyki Dawnej. Repertuar Fractal Ensemble obejmuje muzykę XVII i XVIII wieku.

·

Program koncertu:

Georg Philipp Telemann (1681–1767) – Sonata h-moll ze zbioru” XII Sonat Metodycznych” TWV 41: h3

C.Ph.E.Bach – Sonata G dur na flet i basso continuo. WQ 127

Johann Mattheson – VI Suita Es-dur na klawesyn solo

Georg Philipp Telemann (1681–1767) – Sonata D-dur TWV41:D9 ze zbioru „Essercizii Musici”

Georg Friedrich Händel (1685-1759) – XII Sonata ze zbioru „XII Kasseler Sonaten” na violę da gamba i basso continuo

Georg Philipp Telemann (1681–1767) – Sonata h-moll na flet traverso, violę da gamba i basso continuo, TWV 42:h4 ze zbioru „Essercizii Musici”

Wstęp wolny

Fotoreportaż: JACARAS w kolorze i przy pełnej sali.

Opublikowane 13.04.2016 r.

Piękne zdjęcia pana Marka Krupeckiego niech zrekompensują naszą bezradność wobec niewygód związanych z nadkompletem widowni na inauguracji VI Festiwalu Cichej Muzyki.

Zobaczcie, co usłyszeliśmy!