logo

Lutnie? Absolutnie!

Opublikowane 21.09.2016 r.

W niedzielę, 23 października, VI Festiwal Cichej Muzyki będzie gościł trio muzyków grających na barokowych instrumentach szarpanych.  Lutnia, gitara barokowa i teorba niezawodnie zawładną publicznością, bo literatura muzyki dawnej na te instrumenty jest bogata, a ich brzmienie wdzięczne i lubiane. Kompozytorzy sławni i ci mniej znani tworzyli muzykę na lutnie, które z racji swej mobilności wyprowadzały ich dzieła z salonów. Co ważne, istnieją w tej dziedzinie liczne polonica, które wraz z bogactwem innych stylów, usłyszymy na koncercie.

Piękne melodie, atrakcyjne brzmienia – w tej materii lutnia i gitara nie czynią żadnej różnicy. Ani teraz, ani 300 lat temu.

Przekonajmy się o tym na koncercie zespołu ABSOLUTES.

Tytuł: Barok po godzinach

Repertuar (kompozytorzy): Ennemond Gaultier, Johann Sebastian Bach, Robert de Visée, Gaspar Sanz, Johannes Hieronymus Kapsberger, Alessandro Piccinini, Jakub Reys-Polak, Wojciech Długoraj, Diomedes Cato, Valentin Bakfark, Antonio Vivaldi.

Absolutes

Wykonawca: ABSOLUTES

Maria Wilgos – lutnia barokowa, gitara barokowa

Klaudyna Żołnierek – lutnia barokowa, teorba

Witold Wilgos – teorba

Słowo: Jakub Burzyński

Termin: niedziela 23 października 2016, godz. 17.00

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu.

Wstęp bezpłatny.

Zespół

Klaudyna Żołnierek – lutnia, gitara, teorba. Naukę gry na gitarze rozpoczęła w wieku 9 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Olsztynie. Ukończyła studia I stopnia w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie gitary K. Pełecha. W tym okresie zaczęła interesować się muzyką lutniową i dawnymi instrumentami. Na tej samej uczelni rozpoczęła naukę gry na lutni pod kierunkiem A. Biruli. Ukończyła studia I stopnia z wyróżnieniem, obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich. Wciąż doskonali swoje umiejętności uczestnicząc w kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych pedagogów z całego świata. Prowadzi bogatą działalność koncertową – jako solistka, w duecie AbsoLutes z Marią Wilgos oraz w większych zespołach kameralnych i orkiestrach. Jej repertuar obejmuje muzykę od renesansu do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem kompozycji na lutnię barokową i teorbę (S. L. Weiss, R. de Visée i inni).

Maria Wilgos – lutnia, gitara, teorba. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 11 lat. Uczęszczała do szkoły muzycznej II st. im.  Józefa Elsnera w klasie gitary. Studiowała grę na lutni w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Jerzego Żaka oraz w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie Antona Biruli i Anny Kowalskiej. Jest aktywną zawodowo solistką, kameralistką oraz członkinią zespołów orkiestrowych. Koncertowała w wielu miastach na terenie całej Polski, a ponadto w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Austrii, Bułgarii, Holandii, Włoszech i Macedonii. Współpracuje z wieloma znanymi zespołami muzyki dawnej, takimi jak Musica Antiqua Collegium Varsoviense, Il Giardino d’Amore Baroque Chamber Orchestra oraz Laboratoire de la Musique Chamber Music Ensemble. Specjalizuje się w graniu na lutni barokowej, gitarze barokowej oraz teorbie.

Witold Wilgos – gitara, teorba. Urodził się w 1983 roku w Warszawie. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie gitary prof. J. Paterka. Brał udział w licznych kursach i festiwalach gitarowych min. w Warszawie, Gdańsku, Nowym Sączu i Encs (Węgry). Koncertuje w Polsce i za granicą jako solista, jak również jako członek zespołów kameralnych. W swoim repertuarze ma utwory różnych epok i stylów od średniowiecza po muzykę jazzową. Od kilku lat zajmuje się również działalnością pedagogiczną.

Program

1. Ennemond Gaultier – Canaries (duet lutni barokowych)
2. Jan Sebastian Bach – Suita francuska nr 3 BWV 814 (j.w.)
Allemande
Gigue
3. Robert de Visée – Suita D-dur (gitara i teorba)
Allemande
Sarabande
Gavotte I, Gavotte II
4. Gaspar Sanz – Canarios (gitara solo)
5. Johannes Hieronymus Kapsberger – Passacaglia g-moll (gitara i teorba)
6. Alessandro Piccinini – Ciaccona in Partite Variate
7. Suita tańców renesansowych (gitara i teorba)
Jakub ReysPolak – Preludium
Wojciech Długoraj – Villanella
Diomedes Cato – Chorea Polonica
Valentin Bakfark – Galliard
8. Antonio Vivaldi – Sonata g-moll RV85 (lutnia, gitara, teorba)
Andante molto
Larghetto
Allegro

Fotorelacja. Toruński Kwintet Dęty zagrał preludia Bachowskie.

Opublikowane 18.09.2016 r.

Przy pełnej sali powrócił VI Festiwal Cichej Muzyki. Ciekawe aranżacje chorałów organowych i sygnału Nokii spodobały się publiczności.

Bach. Preludia na jesień.

Opublikowane 04.09.2016 r.

11 września o godzinie 17tej w toruńskim Ratuszu Staromiejskim usłyszymy dzieła organowe przetransponowane na kwintet instrumentów dętych. Ten niecodzienny zabieg, autorstwa Mordechaja Rechtmana dotyczy utworów niezwykłych.

„W historii chorału organowego „Orgelbüchlein” Johanna Sebastiana Bacha jest wielkim muzycznym wydarzeniem. Dzięki swej niepowtarzalności stanowi skarb historyczny i kulturalny. Wyjątkowość swą „Orgelbüchlein” zawdzięcza odpowiedniemu podejściu twórcy do opracowywania poszczególnych chorałów. Bach potrafił w taki sposób uzależnić muzykę od słowa, że preludia chorałowe stały się poetyckimi dziełami, urastającymi do rangi wielkiej sztuki. (za: Iwona Pietkiewicz, „Orgelbüchlein” Johanna Sebastiana Bacha).

Serdecznie zapraszamy na pierwszy po wakacjach koncert VI Festiwalu Cichej Muzyki w Toruniu.

Tytuł: J.S. BACH. Preludia chorałowe

Repertuar: kompozycje J.S.Bacha

grupowe (11)

Wykonawca: Toruński Kwintet Dęty

Słowo: Jakub Burzyński

Termin: niedziela 11 września 2016, godz. 17.00

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu.

Wstęp bezpłatny

Info:

Toruński Kwintet Dęty powstał w 2010 roku z inicjatywy muzyków Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Skład kwintetu: Monika Nowacka-Sekuła –flet, Mateusz Kubański –obój, Ewa Zwolińska – klarnet, Marek Wroniszewski –fagot, Andrzej Sekuła – waltornia. Bogaty repertuar zespołu obejmuje utwory od klasycyzmu do współczesności m.in. kwintety Haydna, Mozarta, Danziego, Cambiniego, Klughardta, Agaya, Briccaldiego, Iberta, Farkasa. Zespół współpracuje z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy i Ośrodkiem Chopinowskim w Szafarni.

Zespół zagra Preludia chorałowe – 12 Orgelwerke (opracowanie na kwintet dęty Mordechaj Rechtman)

Mordechaj Rechtman (ur. 1926), jest izraelskim fagocistą, dyrygentem, pedagogiem i aranżerem. Jako fagocista Rechtman spędził wiele czasu pisząc transkrypcje na kwintet dęty, instrumenty i duże zespoły dęte. Jego unikalny talent aranżera stał się wysoko ceniony, a jego muzyczne przekłady wykonywane są na całym świecie.

Program:

1. Nun komm‘ der Heiden Heiland (BWV659) – (Oto nadchodzi Zbawiciel pogan)

2. Ein‘ Feste Burg   ist unser Gott (BWV 720) – (Potężną twierdzą jest nasz Bóg)

3. Christ lag in Todesbanden (BWV 625) – (Chrystus leżał w więzach śmierci)

4. Wir glauben   all‘ an einen Gott (BWV 681) – (My wierzymy w jednego Boga)

5. Christ unser Herr zum Jordan kam ( BWV 684) – (Chrystus nasz Pan przychodzi nad Jordan)

6. Vor   deinen Thron tret‘ ich (BWV 668) – (Staję przed Twoim tronem)

7. Wachtet auf, ruft uns die Stimme(BWV 645) – (Wstańcie głos was woła)

8. Wo soll ich fliehen hin (BWV 646) – (Dokąd uciec mam)

9. Wer nur den lieben Gott laesst walten (BWV 647) – (Kto pozwoli rządzić tylko Bogu)

10. Meine Seele erhebet den Herrn (BWV 648) – (Dusza moja wywyższa Pana)

11. Ach bleib bei uns ,Herr Jesu Christ ( BWV 649) – (Pozostań z nami Panie Jezu Chryste)

12. Kommst Du nun, Jesu , Vom Himmel herunter (BWV 650) – (Jezu zstąp do nas z Nieba)

Bach, Hołownia, Pulcyn (fotorelacja)

Opublikowane 27.06.2016 r.

Zdjęcia pana Marka Krupeckiego są wystarczającym dowodem na działalność panów wymienionych w tytule w dniu 19 czerwca br.

19 czerwca ► Ostatnie zadanie domowe przed wakacjami: BACH

Opublikowane 02.06.2016 r.

Toruński pianista, Bogdan Hołownia i Wojciech Pulcyn (kontrabas) wzięli na jazzowy warsztat muzykę zaprzyjaźnionego z nami lipskiego kantora. Słuchaczy jazzu to nie dziwi, wszak Jan Sebastian bywa ogłaszany pierwszym jazzmanem. Miłośników Bacha zwykle nie rażą takie mariaże; większość i tak słucha jazzu.

Zapraszamy na ostatnią przed wakacjami odsłonę VI Festiwalu Cichej Muzyki. Dla nas to rarytas. Mamy nadzieję, że także dla Ciebie, szanowny/-na czytelniku/-czko.

Tytuł: NO TO BACH!

Repertuar: kompozycje J.S.Bacha

pulcyn hołownia - z warszawa.studentnews.pl

Wykonawca: Bogdan Hołownia (fortepian), Wojciech Pulcyn (kontrabas)

Słowo: Jakub Burzyński

Termin: niedziela 19 czerwca 2016, godz. 17.00

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu.

Wstęp bezpłatny.

Bogdan Hołownia. Jazz, który wykonuje określa się mianem „mainstream”, czyli główny nurt. Na swej muzycznej drodze Bogdan szczególnie cenił sobie muzyczne spotkania z Mistrzami, a szczególnie Billem Evansem i Kenny Barronem, Rayem Santisim, Jerzym Wasowskim, Janem Ptaszynem Wróblewskim. Wśród akompaniatorów Bogdan wymienia również kilku mistrzów najwyższej próby: Wyntona Kelly, Paula Smitha, Tommy Flanagana czy Carla Schroedera.

Bogdan Hołownia pochodzi z Torunia, gdzie ukończył Średnią Szkołę Muzyczną. Na początku lat dziewięćdziesiątych studiował w Berklee College of Music w Bostonie, w klasie profesora Raya Santisiego i Laszlo Gordonyego. Pierwsze poważniejsze doświadczenia w graniu muzyki jazzowej związane są z kwartetem Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego. Później współpracował między innymi z Januszem Muniakiem, Adamem Kawończykiem, Januszem Kozłowskim, Marcinem Jahrem, Krzysztofem Mrozem, Bronkiem Harasiukiem, Kazimierzem Jonkiszem.

W rodzinnym Toruniu grywa od 1994 roku wraz z Andrzejem „Brunerem” Gulczyńskim oraz Józefem Eliaszem w grupie o nazwie „Los Angeles Trio”. W USA Bogdan współpracował z Davem Clarkiem, Skippem Haddenem, George Zoncem, Larrym Kohutem, Jeffem Stitelym, Bronkiem Suchankiem, Grażyną Auguścik, Jerzym Głodem, Michałem Urbaniakiem i Urszulą Dudziak. Po powrocie do kraju współpracował z Lorą Szafran, Ewą Bem, Jorgosem Skoliasem, Tomaszem Szukalskim, Jerzym Skalskim, Markiem Jakubowskim, Patrykiem Pilasiewiczem. Został laureatem Grand Prix Jazz „Melomani” za 2002 rok w kategorii – artysta roku „Jazzowy Oscar”.

Za: holownia.pl

Wojciech Pulcyn. Kontrabasista, muzyk sesyjny. Współpracuje z najbardziej uznanymi polskimi muzykami, m.in. Ewą Bem i Michałem Urbaniakiem, jak również z młodymi gwiazdami polskiej sceny jazzowej gitarzystą Rafałem Sarneckim i pianistą Michałem Tokajem.

Jest absolwentem Wydziału Jazzu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz Policealnego Studium Jazzu w Warszawie, gdzie studiował w klasie profesora Zbigniewa Wegehaupta.

Współpracował z zespołami tworzącymi muzykę etniczną: Kapelą ze Wsi Warszawa, Ogrodami Alamut i Kwartetem Bartosza Niedźwieckiego. Owocem tej ostatniej współpracy było wyróżnienie na festiwalu muzyki folkowej Polskiego Radia Nowa Tradycja. Z połączenia fascynacji muzyką ludową z zainteresowaniami klasycznymi Pulcyna powstał projekt Etnofonie Kurpiowskie – tribute to Szymanowski and Skierokowski. Jest to reinterpretacja Pieśni kurpiowskich Karola Szymanowskiego i hołd złożony polskiemu badaczowi i propagatorowi folkloru Władysławowi Skierkowskiemu.

Wojciech Pulcyn tworzy także muzykę teatralną. W 2000 roku skomponował utwór do sztuki opartej na powieści Witolda Gombrowicza Translatlantyk, w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza, wystawianej w Teatrze Montownia w Warszawie. Obecnie kontrabasista współpracuje z Teatrem Narodowym w Warszawie.

W 2013 roku wraz z pianistą Bogdanem Hołownią Pulcyn nagrał album Śpiewnik Henryka Warsa, upamiętniający dzieła pioniera polskiego jazzu. Z tym materiałem muzycy wyruszyli w trasę koncertową. Tego roku powstały jeszcze trzy płyty z udziałem Wojciecha Pulcyna – z Witoldem Janiakiem, Kazimierzem Jonkiszem i Mariuszem Lubomskim.

Za: culture.pl