logo

3 na 3 sonaty triowe BACH * ZELENKA * HASSE

W październiku zapraszamy na koncert zespołu „Extempore”, który zagra barokowe sonaty triowe. Sonata a tre [wł.], czyli sonata triowa, to kilkuczęściowy utwór na 2 instrumenty solowe i basso continuo. Takim właśnie składem dysponuje zespół z Katowic, tworzy go bowiem troje doświadczonych i wszechstronnych artystów zajmujących się historycznym wykonawstwem muzyki dawnej. Nie od rzeczy będzie dodać, że po raz kolejny Towarzystwo Bachowskie zaprezentuje publiczności nowy nabytek, którym jest przywrócona niedawno do życia kopia barokowego pozytywu. Ten – przez wiele lat uszkodzony i nieczynny instrument – spełni tym razem rolę basso continuo dla instrumentów smyczkowych. Towarzystwo Bachowskie podjęło się kilka lat temu ratowania tego instrumentu, a publiczność usłyszy go w nowej roli.

3 na 3 sonaty triowe Bach * Zelenka * Hasse

Wykonawca: zespół Extempore w składzie

Małgorzata Malke – skrzypce barokowe, Adam Pastuszka – skrzypce barokowe, Anna Firlus – klawesyn, pozytyw

Słowo: Jakub Burzyński

Termin: 22 października 2017, godz. 17.00

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu

Wstęp wolny.

PROGRAM: Johann Sebastian Bach (1685-1750) Sonata triowa C-dur BWV 1037 Adagio – Alla breve – Largo – Gigue-Presto Jan Dismas Zelenka (1679-1745) Sonata triowa g-moll na dwoje skrzypiec i basso continuo ZWV 181/2 Andante – Allegro – Andante – Allegro assai Johann Adolf Hasse (1699 – 1783) Sonata triowa D-dur na dwoje skrzypiec i basso continuo op. 2 nr 6 Adagio – Allegro – Adagio – Allegro

Zespół „EXTEMPORE” tworzy troje doświadczonych i wszechstronnych artystów zajmujących się historycznym wykonawstwem muzyki dawnej. Zamiłowanie do kameralistyki, muzyki dawnej i odkrywania nieznanego skłoniło ich do utworzenia zespołu w 2007 r. gdy studiowali jeszcze w Akademii Muzycznej w Katowicach. Extempore to po 10 latach działalności mieszanka artystycznych indywidualności, które nieprzerwanie łączy przyjaźń i pasja wspólnego muzykowania. Słuchacze koncertów Extempore szczególnie cenią autorskie interpretacje zespołu, charakteryzujące się charyzmą i polotem połączonymi z dbałością o szczegóły. Artyści nie boją się również muzycznych eksperymentów dokonując własnych transkrypcji, czy wykonując na instrumentach historycznych również muzykę współczesną. Zespół ma za sobą niezliczoną ilość koncertów na festiwalach muzyki kameralnej w Polsce i zagranicą, najczęściej jednak prezentując się na Śląsku, będącym siedzibą Extempore, współpracując niejednokrotnie ze znakomitymi artystami, m.in. Krystianem Krzeszowiakiem, Piotrem Olechem, czy Paulem Esswoodem. W sezonie 2015/2016 zespół odbywał artystyczną rezydencję w Muzeum Historii Katowic współfinansowaną przez Instytut Muzyki i Tańca w Warszawie. W 2016 r. zespół Extempore wraz Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” dokonał rejestracji płyty ze współczesnym repertuarem – kolędami Krzysztofa Baculewskiego.

·

  • Małgorzata Malke jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie adt. Adama Musialskiego. Ostatni rok studiów spędziła na stypendium w Grazu (Austria), będąc pod opieką artystyczną Mag. Dominiki Falger. Jest również absolwentką klasy skrzypiec barokowych wykł. Martyny Pastuszki. Uczestniczyła w wielu warsztatach i kursach skrzypcowych prowadzonych m. in. przez Rachel Podger, Ingomara Rainera, Siemiona Yaroshevicha, Anthony’ego Spiri, Tomasza Tomaszewskiego, Piotra Pławnera. Odkąd zajmuje się historycznym wykonawstwem muzyki dawnej współpracowała m.in. z orkiestrami „Concerto Polacco”, „Collegium Marianum” z Pragi i Le Cercle de l’Harmonie z Paryża. Od 2009 r. jest także członkiem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, a od 2010. r. nike air max 2018 również poznańskiej orkiesry „Arte dei Suonatori”. Jest także współzałożycielką katowickiej {oh!} Orkiestry Historycznej. asics gel lyte 5 Jest laureatką konkursów kameralnych m. in. adidas zx pas cher w Łodzi i Chorzowie. Muzykę dawną wykonuje na pochodzących z 1719 r. skrzypcach francuskiego lutnika Claude’a Pierray’a.
  • Adam Pastuszka od kilkunastu lat związany ze skrzypcami historycznymi, od ponad dekady koncertuje z zespołami takimi jak: Arte dei Suonatori, Haydn Sinfonietta Wien, Le Parlement de Musique, Collegium Marianum, Ensemble Inegal, Goldberg Baroque Ensemble, Wrocławska Orkiestra Barokowa czy {oh!} Orkiestra Historyczna. Ma na swoim koncie kilkadziesiąt nagrań oraz setki koncertów jako kameralista, koncertmistrz oraz solista. Współpracował z wieloma uznanymi solistami oraz ciekawymi osobowościami muzycznymi takimi jak: Andrew Parrott, Paul McCreesh, Giovani Antonini, Martin Gester czy Rachel Podger. Oddany idei stopliwego brzmienia oraz pięknego dźwięku.
  • Anna Firlus koncertuje jako solistka i kameralistka, zarówno na organach, jak i na klawesynie, sięgając po repertuar od renesansu po współczesność. Jest członkiem Orkiestry Historycznej {oh!}, a także współzałożycielką Zespołu Muzyki XVII i XVIII w. new balance homme Extempore oraz Ensemble Chimérique. Współpracuje ponadto z wieloma zespołami zajmującymi się wykonawstwem muzyki dawnej, m.in.: Capellą Cracoviensis, Musaicum, Polską Orkiestrą XVIII w., Capellą 1547 czy Flori Pari. Anna Firlus ukończyła Akademię Muzyczną im. nike air max tn K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. J. Gembalskiego oraz w klasie klawesynu prof. M. Toporowskiego. Uczestniczyła w licznych kursach poświęconych interpretacji muzyki organowej, klawesynowej i kameralnej, prowadzonych przez wybitnych profesorów, takich jak Jean-Luc Perrot, Christopf Bossert, Christopf Grohmann, Bernhad Hass, Maija Lehtonen, Ludger Lohmann, Anthony Spiri, Aline Zylberajch, Władysław Kłosiewicz czy Leszek Kędracki.